Montage is een vrij ondergewaardeerd, onbelicht aspect van de cinema, terwijl het wel een van de belangrijkste of misschien wel hét belangrijkste onderdeel van film is. Je kunt wel een aantal mooie shots op film hebben staan, de editor bepaalt welke er daar van wel en niet in de film belanden, wat het ritme van de film is en uiteindelijk hoe het verhaal verloopt en wat daarvan te zien is en wat niet. Walter Murch maakt dit alles en nog veel meer over monteren duidelijk in deze documentaire over een van Hollywoods grootste montagemannen.
Walter Murch gaf begin jaren 70 een loopbaan als oceanograaf op om met Francis Ford Coppola & George Lucas Zoetrope Studios op te richten. Nadat THX 1138 door niemand begrepen wordt, lijkt het piepjonge bedrijf alweer ten dode opgeschreven. Dan wordt Coppola gevraagd The Godfather te regisseren, en betrekt al zijn vrienden bij het filmproces. De rest is geschiedenis. Naast deze film heeft Walter Murch ook de montage voor o.a. Apocalypse Now, The Conversation, The English Patient en recentelijk Jarhead verzorgd.
Murch vertelt over een aantal beroemde films waaraan hij werkte, en onthult daarbij zijn opvattingen over montage, inclusief een aantal principes en kneepjes van het vak. Terwijl hij over deze scènes en de manier waarop ze tot stand zijn gekomen vertelt, is hij redelijk statisch gefilmd, maar de scènes zelf spreken voldoende tot de verbeelding om duidelijk te maken hoe ingewikkeld, dynamisch en belangrijk zijn bijdrage aan het tot stand komen van een aantal grote films is geweest. Murch is daardoor uiteindelijk een zeer onderhoudende, bijna educatief te noemen hommage aan montage en aan Walter Murch, wiens invloed op film en monteren niet onderschat moet worden. Sommige van zijn vergelijkingen tussen montage en de biologie of de architectuur moeten met een korreltje zout genomen worden, net zoals misschien zijn bewering dat hij sound design heeft uitgevonden. Toch is Murch eigenlijk een must voor elke filmliefhebber die interesse heeft in het ontstaansproces van een film.