Op de vlucht slaan? Phil Broker peinst er niet over. Ook al woont de ex-undercoveragent in een redneck-buurt vol met louche figuren. En dat terwijl hij zijn dochtertje na de dood van zijn vrouw zo veel mogelijk probeert te beschermen. De opzet is misschien niet helemaal geloofwaardig, maar ja, je hebt Jason Statham in de hoofdrol. Dit is een man die met zijn handen achter zijn rug geboeid drie gangsters in elkaar mept en vervolgens vrolijk wegloopt. Niet teveel nadenken dus bij Homefront.
In de openingsscène zien we hoe Broker als infiltrant een drugslab oprolt, waarbij een van de bendeleden toe moet kijken hoe zijn zoon wordt doodgeschoten. De schurk is kwaad, heel kwaad. Maar gelukkig wordt hij achter slot en grendel gezet, zodat Broker ongestoord een nieuw leven met zijn dochter kan opbouwen. Dat hij blijkbaar zo stom is om dat in een dorp in de buurt te doen, moet de kijker kunnen slikken. Net als het feit dat de ex-undercover zich maar niet gedeisd lijkt te kunnen houden en dus al snel uit de toon valt. Of het feit dat hij de papieren waarop zwart op wit staat dat hij voor de politie werkte in zijn kelder bewaart.
Vragen om problemen in het boerenstadje, want wanneer Broker een agressieve vader op de parkeerplaats van de basisschool afranselt, roept zijn vrouw om versterking bij haar ongure broer. Die sluipt Brokers huis binnen, krijgt dollartekens in zijn ogen wanneer hij de geheime papieren vindt en sluit een lucratieve deal met de grote jongens, zodat die wraak kunnen nemen voor hun rouwende baas die nog altijd vastzit.
De manier waarop de situatie zo steeds verder escaleert is ondanks een rammelende opzet nog best overtuigend neergezet. Het ellendige milieu van een Amerikaans dorpje dat lijkt te leven op het gebruik en de verkoop van crystal meth, en waarin iedereen elkaar een hand boven het hoofd houdt, komt geloofwaardig over. Dat James Franco en Winona Ryder bijrollen spelen, draagt daar ook zeker aan bij.
Het pleit voor regisseur Gary Fleder dat hij de moeite heeft genomen om een aannemelijk decor te schetsen waarin hij de actie neerzet. Maar uiteindelijk is het natuurlijk die actie waar het allemaal om draait: hoe Jason Statham eigenhandig al het grote en kleine geboefte de cel of het hiernamaals in helpt. Het is niet bepaald de eerste keer dat we het in de bioscoop kunnen zien, maar vermaken doet het evengoed wel als je in de juiste stemming bent.