EYE Filmmuseum besteedt aandacht aan films die wel de selecties van prominente internationale festivals haalden, maar volgens EYE onterecht niet de Nederlandse bioscopen bereikten.
Onder de noemer Previously Unreleased is deze zomer een tiental van deze films - met o.a. Woody Harrelson, Laura Dern en Hailee Steinfeld in opmerkelijke rollen - te zien. Journalisten van De Filmkrant leiden de premièrevoorstellingen in EYE of de FilmHallen in.
De titels zijn geselecteerd uit het aanbod van de internationale festivals en bestrijken het veelzijdige spectrum van de internationale arthousefilm. Dit jaar staan onder meer de nieuwste producties van Ulrich Seidl (Safari), Kelly Reichardt (Certain Women) en Nikolaus Geyrhalter (Homo sapiens) op het programma, naast het veelbesproken Nocturama (Bertrand Bonello) en het esthetisch radicaal vormgegeven speelfilmdebuut Maudite poutine van Karl Lemieux.
Het programma brengt de kijker van de barre Argentijnse laagvlaktes naar het indrukwekkende berglandschap van Montana, van volledig verlaten en door de natuur overwoekerde plaatsen op de wereldbol naar de razend drukke belevingswereld van een hyper-manipulatieve Amerikaanse middelbare scholiere; Parijs blijkt op achteloze manier het doelwit van jonge terroristen, in Slowakije probeert een voormalige Olympische bokser de eindjes aan elkaar te knopen en in Hongarije trekt een jonge vrouw er met haar zoontje op uit om de plaatsen van haar jeugd te bezoeken.
Ondanks de variëteit in onderwerpkeuze en filmische aanpak hebben de titels een gemeenschappelijke deler: die van het onvoorwaardelijke engagement. De films moesten er komen, vaak tegen de financiële klippen op. Dat verleent de selectie een urgentie die niet van betekenis is ontbloot: veel van de films echoën de roerige politieke en maatschappelijke ontwikkelingen van de laatste jaren.
Geselecteerde titels, in volgorde van première:
Certain Women (Kelly Reichardt, VS, 2016)
Tegen de achtergrond van het indrukwekkende berglandschap van Montana proberen vier vrouwen het leven zo in te richten dat het aan hun eisen en verlangens voldoet. In haar nieuwste film laat Kelly Reichardt (Wendy and Lucy, Meeks' Cutoff) zien hoe de dagelijkse levens van de vrouwen elkaar raken. Koppige doorzetters zijn ze allemaal, maar ook wat eenzaam. Met Laura Dern, Lily Gladstone, Kristen Stewart en Michelle Williams. Winnaar Beste Film London Film Festival 2016.
Vanaf 6 juli te zien in de FilmHallen.
Koza (Ivan Ostrochovský, Slowakije/Tsjechië, 2015)
Nog een keer moet hij de ring in, Koza. Om het geld, niet om de eer. De voormalige bokskampioen vocht ooit op de Olympische Spelen van 1996, maar nu heeft hij moeite de eindje aan elkaar te knopen en blijkt zijn vriendin zwanger. Regisseur Ivan Ostrochovský schets in precies gekadreerde beelden het leven achter de schermen van de boksring, waar meer nederlagen worden geleden dan overwinningen gevierd. De Slowaakse bokskampioen Peter Balá speelt zijn rol met verbluffend naturel, de film werd geselecteerd voor tal van internationale festivals en genomineerd voor de European Film Award 2015 en de Best First Feature Award van de Berlinale.
Vanaf 13 juli te zien in EYE Filmmuseum en in het land.
Nocturama (Bertrand Bonello, Frankrijk/Duitsland/België, 2016)
In een wervelend gemonteerde tweeluik laat regisseur Bertrand Bonello een groep jongeren door Parijs struinen. Als in een ballet lopen ze door de gangen van de metro en de straten, om zich bij het vallen van de avond terug te trekken in een sjiek warenhuis. Dan gaan overal in de stad de bommen af, de nacht begint...
Vanaf 20 juli te zien in de FilmHallen en in het land.
Homo sapiens (Nikolaus Geyrhalter, Tsjechie/Duitsland/Oostenrijk, 2016)
In den beginne was de aarde woest en ledig, heet het in het Boek der Boeken; in Homo sapiens blijkt de natuur opnieuw oppermachtig. Documentairemaker Nikolaus Geyrhalter trok naar plekken waar geen mens meer te zien of te horen is en filmde de terugkeer van de woeste aarde; aan het einde van het industriële tijdperk blijkt de natuur de sporen van menselijke aanwezigheid geruisloos te overwoekeren.
Vanaf 27 juli te zien in EYE Filmmuseum en in het land.
The Edge of Seventeen (Kelly Fremon Craig, VS, 2016)
Onbeschaamd narcistisch maar toch razend charmant en grappig, hyperintelligent maar emotioneel kwetsbaar: in haar speelfilmdebuut The Edge of Seventeen schetst Kelly Fremon Craig een gelaagd portret van Nadine, een zeventienjarige scholiere die het met iedereen aan de stok heeft. Glansrollen voor Haileee Steinfeld (Nadine) en Woody Harrelson als droogkomische, vileine geschiedenisleraar.
Vanaf 3 augustus te zien in de FilmHallen.
Maudite poutine (Karl Lemieux, Canada, 2016)
Om uit handen te blijven van een stel dealers nadat hij een partij wiet heeft achterover gedrukt, keert punkmuzikant Vincent terug naar zijn geboortedorp in Quebec. Daar staat hij zijn depressieve broer Michel bij door te mee te spelen in diens hardcoreband - beide broers worden echter meegesleurd in een spiraal van geweld. Lemieux' esthetisch radicaal vormgegeven speelfilmdebuut kreeg een nominatie op het filmfestival van Venetië (Venice Horizons Award for Best Film).
Vanaf 10 augustus te zien in EYE Filmmuseum en in het land.
Body (Cialo), Malgorzata Szumowska, Polen, 2015)
Een patholoog-anatoom, zijn anorectische dochter en een vrouwelijke psychiater die haar seksualiteit ontkent: de hoofdpersonen in Body blijken op heel verschillende manieren in de ban te zijn van het lichaam. Regisseur Malgorzata Szumowska baarde in 2012 opzien met het spannende drama Elles - met Juliette Binoche in de hoofdrol -, nu heeft ze een metaforisch, zwart-komisch portret van Polen gemaakt dat in Berlijn beloond werd met de Zilveren Beer voor beste regie.
Bij de uitreiking van de European Film Awards kreeg Body de People's Choice Award; de film is favoriet onder de inwoners van de Europese gemeenschap.
Vanaf 17 augustus te zien in de FilmHallen en in het land.
La helada negra (Maximiliano Schonfeld, Argentinië, 2015)
Het is de barre natuur die spreekt in Maximiliano Schonfelds tweede speelfilm, een sobere vertelling over hardwerkende boeren in de laagvlaktes van Argentinië. Hun oogst wordt bedreigd door de 'zwarte vorst', maar de mysterieuze verschijning van een mooie jonge vrouw doet de gewassen herstellen - is zij een wonder? Schonfeld legt de nietigheid van de mens vast in weidse opnamen van een mythisch landschap bevolkt door Europese immigranten.
Vanaf 24 augustus te zien in EYE Filmmuseum en in het land.
Lily Lane (Benedek Fliegauf, Hongarijë/Duitsland/Frankrijk, 2016)
Nadat ze te horen heeft gekregen dat haar moeder plotseling is overleden, bezoekt Rebeka met haar zoontje Dani de plaatsen van haar jeugd. Ook hoopt ze haar van de familie vervreemde vader te vinden. De Hongaarse regisseur Bence Fliegauf (Just the Wind) leverde een eigenzinnige mix af van roadmovie en bespiegeling over de zin van het leven, gezien door de magische ogen van een kind.
Vanaf 31 augustus te zien in EYE Filmmuseum en in het land.
Safari (Ulrich Seidl, Oostenrijk, 2016)
Een vakantiefilm over moord, zo noemt Ulrich Seidl zijn uiterst ongemakkelijke documentaire over de trofeejacht van blanke toeristen in Afrika. In gestileerde tableaus brengt hij deze stuitende, zinloze moordpartijen in beeld terwijl de jagende vakantiegangers zich van geen kwaad bewust zijn.
Vanaf 14 september te zien in EYE Filmmuseum en in het land.