Netflix heeft volgens marktonderzoeker Telecompaper een marktaandeel van 14,5 procent binnen de Nederlandse streamingmarkt. Daarmee blijft het bedrijf koploper, al volgen Viaplay en Videoland met respectievelijk 5,2 en 4,5 procent op enige afstand.
Streamingdiensten kraken miljardengrens
De omzet van streamingabonnementen in Nederland steeg in 2024 tot 1,2 miljard euro. Dat is een groei van 21 procent ten opzichte van 2023. De stijging komt onder meer door prijsverhogingen van diverse aanbieders en de toename van het aantal abonnees.
Basistelevisie blijft met 42 procent nog altijd het grootste segment binnen de Nederlandse tv- en videomarkt. Toch is SVOD (subscription video-on-demand) goed voor inmiddels 36 procent van de markt, en groeit het structureel ten koste van lineaire televisie.
Viaplay verrassend op plek twee
Na Netflix is het Viaplay dat zich, mede geholpen door de uitzendrechten van de Formule 1, handhaaft als tweede grootste SVOD-aanbieder van Nederland. De streamingdienst behaalt een stabiel marktaandeel van 5,2 procent. Videoland, geholpen door prijsverhogingen en een toename in het aantal abonnees, volgt met een aandeel van 4,5 procent.
Disney+ en HBO Max spelen met bescheiden marktaandelen mee, maar wisten net als NPO Plus, Prime Video, Cinetree en Apple TV+ opvallende pieken in hun verkoopcijfers te realiseren. Ziggo voert nog altijd de ranglijst aan binnen het bredere tv- en videodomein, al moest het bedrijf wel een omzetkrimp van 2,7 procent slikken.
OTT blijft aanjager van verschuiving in kijkgedrag
De groei van OTT-diensten (Over-The-Top) is de voornaamste motor achter de veranderingen op de markt. Consumenten combineren hun lineaire tv-pakket steeds vaker met flexibele SVOD-aanbiedingen. In totaal vertegenwoordigt de Nederlandse tv- en videomarkt nu een omzet van 2,9 miljard euro, waarvan minder dan 60 procent afkomstig is van traditionele operators.