Eerder deze week maakte de Reclame Code Commissie bekend een onderzoek in te stellen naar de reclamecampagne omtrent de film Sint van Dick Maas. Dit naar aanleiding van enkele honderden klachten. Ook het Sint-Nicolaasgenootschap en de ouderorganisatie Ouders & Coo maakten zich behoorlijk druk om het affiche van de Nederlandse horrorfilm. Het overgrote deel van de FT bezoekers vindt de ophef maar onzin, zoals blijkt uit de reacties op de eerdere nieuwsberichten. Toch even de mening van een deskundige.
"Jonge kinderen kunnen hier op zichzelf prima tegen. Wanneer ze dit eng vinden, hebben ze waarschijnlijk ook moeite met de echte Sinterklaas. Er zijn voldoende kinderen bang om meegenomen te worden naar Spanje. Het is dus meer de tere ouderziel die hier wordt geschoffeerd." aldus Gerrit Breeuwsma, ontwikkelingspsycholoog aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij zegt het wel een beetje sneu te vinden dat het Sinterklaas zo in beeld wordt gebracht. Hij vervolgt echter: "ouders moeten al veel liegen om hun kind tijdens hun eerste 5, 6 jaar in Sinterklaas te laten geloven. Daar kan nog wel een leugentje bij wanneer je dat in stand wil houden."
En: "Kinderen accepteren ook zonder probleem dat er hulpsinterklazen rondlopen, waarbij de één zich beter aan de kledingetiquette houdt dan de ander. Ook is hij ervan overtuigd dat kinderen gewend zijn aan grove uitlatingen in de media: "Ze zijn niet meer zo naïef als twintig jaar geleden. Een film is niet echt; dat kan je jonge kinderen goed uitleggen. Dat betekent overigens niet dat ze niet bang kunnen zijn. Maar in staat zijn om realiteit van fictie te onderscheiden en ervaring van angst zijn verschillende dingen."
Morgen doet de Reclame Code Commissie uitspraak in de zaak!
Bekijk de poster en de trailer als je nog niet weet waar we het over hebben.
"Filmposter Sint niet schadelijk"
De discussie gaat door, morgen uitspraak.