De thriller 'Hannibal' eindigde bijna met deze scène die veel grimmiger was

De thriller 'Hannibal' eindigde bijna met deze scène die veel grimmiger was

Ondanks het bekende grimmige karakter van de film had nog het veel grimmiger kunnen zijn.

Ridley Scotts Hannibal (2001) had een alternatief einde dat nog duisterder en schokkender was dan wat uiteindelijk in de bioscopen verscheen. In plaats van Clarice Starling die Hannibal Lecter handboeit, eindigde deze versie met een grimmige intimiteit tussen de twee en Lecters macabere ontsnapping. Let op: SPOILERS.

In het alternatieve einde deelt Lecter een huiveringwekkende 'kus' met Starling, waarbij hij zijn tong over haar lippen laat glijden. Daarna loopt hij rustig naar een bestelbusje, alsof alles volgens plan verliep. Hij groet moeders en kinderen alsof hij een onschuldige voorbijganger is.

Contrast
Dit einde breekt met de theatrale ontsnappingsscène in de film. De serene manier waarop Lecter zich onder normale mensen beweegt, versterkt zijn angstaanjagende karakter. Het laat zien hoe gevaarlijk onzichtbaar een monster kan zijn in de gewone wereld.

Een andere schokkende scène speelt zich af op het vliegtuig, waar Lecter zijn maaltijd deelt met een jongen. Nadat het kind vraagt of hij van het eten mag proeven, vraagt Lecter kalm of de moeder hem ooit voor vreemden heeft gewaarschuwd, waarna hij gelijk zegt: "Ze slaapt. Ik voed je zelf wel".

Minder gruwelijk
Ridley Scott gaf aan dat deze scène bedoeld was om de morele corruptie van het kind te symboliseren. De impliciete kannibalisme-elementen maken het nog ongemakkelijker. Uiteindelijk werd dit einde geschrapt om de film minder afschrikwekkend te maken voor een breed publiek.


De film, met Anthony Hopkins en Julianne Moore in de hoofdrollen, bracht wereldwijd $351 miljoen op bij een budget van $87 miljoen. Ondanks de commerciële successen waren critici verdeeld over het controversiële materiaal en de afwijkingen van Thomas Harris' boek.

Impact
Het gekozen einde met de zelfverminking van Lecter bleek minder choquerend, maar nog steeds impactvol. Het alternatieve einde toont echter de ware, duistere visie van Ridley Scott. Het is een herinnering aan hoe grenzen in thrillers verlegd kunnen worden.

NieuwsFilm

meest populair