Cronenberg heeft een speciale manier van films maken. De regisseur staat bekend om zijn horrorfilms en psychologische thrillers. Veel van deze films bevatten ook futuristische en maatschappijkritische elementen.
Meer
De nodige Cronenberg-personages maken een transformatie mee waarbij ze steeds excentrieker, angstiger en psychotischer worden, en veranderen hun lichamen mee met deze gevoelens. Dit uit zich in verwondingen, mutaties, infecties en transformaties.
Een terugkerend onderwerp is de onschuldige persoon die per toeval betrokken raakt bij een experiment en gaandeweg daar slachtoffer van wordt. De thema's die Cronenberg verkent zijn paranoia, samenzweringen, hallucinaties, massamedia en medische en wetenschappelijke experimenten.
Verhaal
Dit levert dus niet altijd de meest 'makkelijk weg te kijken'-films op. Dat geldt ook voor Crash. Hierin is de hoofdrol weggelegd voor James Spader, die een regisseur genaamd James Ballard speelt. Na een auto-ongeluk raakt hij betrokken bij een bizarre ondergrondse subcultuur.
De mensen hier halen seksueel plezier uit auto-ongelukken en de verminkingen die daarvan het gevolg zijn. Om het seksleven met zijn vrouw nieuw leven in te blazen raakt Ballard steeds dieper in die wereld verstrikt.
Hardcore
Volgens de nodige mensen gaat Cronenberg echter te ver. Er was dan ook veel kritiek op de film toen deze uitkwam. Francis Ford Coppola haatte de film zo erg dat hij probeerde deze te cancelen. Cronenberg won echter de Special Jury Prize in Cannes, maar Coppola weigerde deze te overhandigen.
In Engeland riep The Daily Mail ook op om de film te boycotten. Op de voorkant van de krant stond: "Ban this car crash sex film". Een onderzoek werd gestart om erachter te komen of de film echt 'schadelijk' was. Hoewel er veel choquerende scènes in zitten, werd er uiteindelijk toch geen actie ondernomen.