The Lord of the Rings-reeks is een van de belangrijkste reeksen voor de evolutie van mocap-technologie. In The Two Towers maken we natuurlijk kennis met Gollum, gespeeld door Andy Serkis. Dit werd destijds gezien als revolutionair en ziet er vandaag de dag nog indrukwekkend uit.
Casting
Ergens begin 2010 stuurde een nog redelijk onbekende Benedict Cumberbatch zijn markante auditie voor de rol van de draak Smaug in voor de nieuwe Hobbit-trilogie van Peter Jackson. Jackson was op zoek naar iemand die iets unieks zou doen met de rol, en Cumberbatch voldeed aan deze eis.
Cumberbatch onthulde dat hij eigenlijk zijn vader en acteur Timothy Carlton volledig na-aapte met zijn vertolking van Smaug. Carlton las namelijk het Hobbit-boek voor aan Cumberbatch toen hij nog klein was en deed bij elk personage een andere stem. Cumberbatch was dus geïnspireerd door de stem die zijn vader gebruikte voor Smaug.
Naar het witte doek
Aan het einde van The Hobbit: An Unexpected Journey, de eerste film in de trilogie, kregen we al onze eerste blik op (delen) van Smaug, maar hij debuteerde definitief in het vervolg The Desolation of Smaug.
Hij was voor velen het hoogtepunt van de film en wordt nog steeds gezien als een van de meest unieke draken in film. The Desolation of Smaug eindigde met een cliffhanger die meteen werd opgepakt in het laatste deel The Battle of the Five Armies, waar Smaug eindelijk werd verslagen.
Mocap
De video hieronder laat zien hoe Smaug werd gecreëerd door Jackson en zijn VFX-team. Cumberbatch deed niet alleen zijn stem, maar speelde ook fysiek het personage door middel van Motion Capture.
Het ontwerp van Smaug werd veranderd in de wyvern-achtige vorm die in de film wordt getoond nadat de crew had gezien hoe Benedict Cumberbatch Smaug uitvoerde terwijl hij zich op alle vier de ledematen bewoog.