Filmtotaal Recensie
Aan de vooravond van de Oscaruitreikingen, eerder dit jaar, was er geen gedoodverfder winnaar dan Charlize Theron. Vrijwel niemand twijfelde eraan dat zij de Oscar voor Beste Actrice zou ontvangen voor haar vertolking van seriemoordenares Aileen Wuornos in Patty Jenkins Monster, en aldus geschiedde. Hoe kon het ook anders: in de aanloop naar Oscar Night was Therons acteerprestatie door de Amerikaanse filmcritici unaniem de hemel in geprezen. Vooraanstaand criticus Roger Ebert sprak zelfs van one of the greatest performances in the history of the cinema. Dat soort uitlatingen heeft in de Nederlandse pers (zie bijvoorbeeld cinema.nl) aanleiding gegeven tot scepticisme: was die Oscarwinnende acteerprestatie niet gewoon een kwestie van een uitgekiende publiciteitsstunt? Waarom anders al die moeite doen om de glamoureuze, aantrekkelijke Charlize vijftien kilo te laten aankomen en onherkenbaar te maken door middel van toegegeven een sensationeel goede grimage? Hoe dan ook: Therons metamorfose en acteerwerk zullen voor veel mensen de belangrijkste reden vormen om een bioscoopkaartje voor Monster te kopen. Die mensen zullen niet teleurgesteld worden: Charlize Theron heeft zichzelf niet alleen haar uiterlijk laten oplossen, laten verdwijnen om zo de diep-tragische Wuornos tot leven te wekken. De historie van de cinema kent weliswaar genoeg imposantere prestaties, maar die Oscar heeft ze wel degelijk verdiend.
Thats it circumstance!, zo vat Aileen Wuornos haar leven samen. Het waren de omstandigheden die ervoor zorgden dat ze op haar dertiende ging tippelen, en al sinds jaar en dag langs de snelwegen van Florida staat voor haar dagelijkse brood. Het waren ook de omstandigheden waardoor ze ging moorden; zo ziet zij het althans. Aileen is een schepsel van tomeloze razernij, van jongs af aan vertrapt en vernederd, tot haar laatste sprankje levenslust was verdwenen. In die toestand loopt ze de homobar in waar de 18-jarige Selby Wall alleen aan een tafeltje zit. Aileen heeft besloten dat wanneer haar laatste 5 dollar op zijn, zijzelf ook op is: dan is het tijd om definitief een eind aan alle ellende te maken.
Maar zover zal het niet komen. Ze raakt aan de praat met de onzekere en kennelijk niet zo populaire Selby, die meteen idolaat van haar is, ondanks het feit dat een kleuter door Aileens zelfverzekerdheid heen zou prikken. Er ontstaat een onwaarschijnlijk soort liefde tussen de naïeve Selby en de schichtige Aileen, die zich aan de jongere vrouw vastklampt omdat haar leven ervan afhangt.