En ook de gewone bioscoopbezoekers ergeren zich nog wel eens aan de muziek in zijn films. Denk aan het harde geluid in The Dark Knight Rises of de continu aanwezig tikkende klok in Dunkirk. De één vindt het geweldig, de andere stoort zich eraan. Ook over het geluid in Nolans recente film Tenet was het nodige te doen.
Kritiek van andere regisseurs
In het boek 'The Nolan Variations' van Tom Shone laat Nolan weten dat hij verbaasd is over hoe "conservatief" filmkijkers zijn wat betreft filmgeluid. "We kregen veel klachten," zei Nolan over het geluidsontwerp van Interstellar.
"Ik kreeg zelfs telefoontjes van andere filmmakers die zeiden: 'Ik heb net je film gezien, en de dialoog is niet te verstaan'," aldus Nolan. "Sommige mensen dachten dat de muziek misschien te hard was, maar de waarheid is dat het juist het grote plan was van hoe we de film wilden mixen."
De muziek in Nolans films is dus niet te hard. Deze is exact zoals Nolan het heeft gewild. Je leest hieronder ook meer over hoe Nolan, Hans Zimmer en het team werkten aan het geluid van Interstellar uit 2014.
snippet worth sharing - Nolan on audiomixgate - Interstellar edition. Funnily enough he talks about the PR storm around the TDKR prologue one too earlier pic.twitter.com/T7lzutYrCK
-- Anton Volkov (@antovolk) November 11, 2020