Favreau: "Je beoordeelt shots anders dan die van vóór de dagen van Computer Generated Imagery. Wanneer je tegenwoordig het stadium van de visual effects-machine bereikt, denk je instinctief: 'Laten we een perfecte hemel achter die perfect belichte close-up zetten'. Maar alhoewel iedereen naar adem kan snakken naar het resultaat in de edit, lijkt het niet op iets wat je zelf ooit zou kunnen filmen. Ik moest telkens tegen mijn VFX-team zeggen dat ze het lelijker moesten maken. Laat de snel bewegende personages een beetje onscherp worden, werp ongemakkelijke schaduwen, maak de wolken wat minder helder.". Om de film dus realistisch te krijgen en een gevoel van 'live action' mee te krijgen, moest er waarschijnlijk redelijk veel geld en tijd tegenaan gegooid worden.
Een game
Maar voor Favreau was The Lion King al het geld waard. Het moest gewoon kloppen. "Er is een gemeenschappelijke acceptatie van hoe de natuur eruit ziet. Dus we proberen om dat gevoel van realisme te importeren door hun technieken te lenen." Maar als je zoveel vanuit het niets opbouwt, is het dan nog wel een speelfilm te noemen? "Het is echt een game die we gecreëerd hebben. Een multiplayer virtual reality film-game, waarbij het doel is om een film te maken", verklaart Favreau. Het klinkt vooral als heel veel werk om iets dat volledig met een computer is gemaakt, er toch niet uit te laten zien als een game. Maar gebaseerd op de trailers is het de filmmakers aardig gelukt.
Of ook de hele film er realistisch genoeg uitziet, kunnen we pas ten vroegste weten op 17 juli, wanneer The Lion King in de Nederlandse zalen draait. De box office-voorspellingen zien er alleszins zeer goed uit, dus het vele geld dat in de productie werd gestopt, lijkt ook weer terugverdiend te gaan worden. The Lion King kan in ieder geval rekenen op het stemmenwerk van onder anderen Donald Glover, Beyoncé Knowles en James Earl Jones om dat voor elkaar te krijgen.