Netflix ontkent tonen posters op basis van ras en huidskleur gebruikers

Netflix ontkent tonen posters op basis van ras en huidskleur gebruikers

Een groep Afro-Amerikaanse burgers is niet blij met het algoritme van Netflix.

Enkele dagen geleden werd Netflix ervan beschuldigd haar Afro-Amerikaanse abonnees met op ras en huidskleur aangepaste afbeeldingen te lokken naar overwegend witte films en series. Veel mensen vinden nu dat de streamingdienst hun besodemieterd. Op social media ontstond zodoende nogal wat ophef. Netflix reageert nu zelf. Lees hieronder alle details!

Bekijk de afbeelding
De Afro-Amerikaanse podcasthost Stacia L. Brown plaatste vorige week een bericht op Twitter waarin zij aan haar volgers vroeg of zij ook specifieke posters met zwarte castleden van overwegend witte films en series te zien krijgen. Uit de reacties blijkt dat meer mensen gelokt worden met afbeeldingen van zwarte castleden, ook al blijken deze acteurs vaak maar een zeer kleine rol te hebben en zijn de hoofdrolspelers wit. Deze constatering leidde tot veel boze reacties.

Verklaring Netflix
"Berichten die suggereren dat wij gepersonaliseerde afbeeldingen generen op basis van iemands demografische gegevens zijn niet waar", laat een woordvoerder van Netflix weten in een statement aan The Fader. Volgens de streamingdienst worden deze gegevens simpelweg niet verzameld. "Wij vragen onze gebruikers niet om hun ras, geslacht of etniciteit, dus we kunnen deze informatie ook niet gebruiken om iemands Netflix-ervaring te personaliseren".

Netflix baseert de aangepaste afbeeldingen puur op het kijkgedrag van mensen. "De enige informatie die wij gebruiken is de kijkgeschiedenis van onze abonnees", zo legt het bedrijf uit. Via een complex algoritme probeert men gebruikers te overtuigen om bepaalde shows te bekijken. "Het klopt wel dat onze afbeeldingen regelmatig worden aangepast. Dit doen we om ervoor te zorgen dat mensen beter een keuze kunnen maken over welke content ze willen bekijken", aldus Netflix.

NieuwsFilm

meest populair