De bijna 40 flops van 2017

De bijna 40 flops van 2017

Van Justice League tot Free Fire.

Ondanks dat er enorme kaskrakers verschijnen, gaat het naar verluidt helemaal niet zo goed in Hollywood als dat men zou denken. Waar vele films van Walt Disney miljarden opleveren, hebben andere studio's het een stuk minder gemakkelijk. Kijk bijvoorbeeld naar Sony Pictures die de afgelopen jaren geen enorme kaskrakers meer weet weg te zetten. En 20th Century Fox staat zelfs te koop. Kortom, er zijn ook heel wat flops. Hieronder een snel overzicht van de vele flops in 2017.

De lijst is opgebouwd aan de hand van het (geschatte) productiebudget. De positie van Justice League betekent dus niet dat de film de grootste flop van het jaar is. Op dit moment valt niet te zeggen welke films de grootste flops zijn van 2017. Al lijkt The Promise de grootste kanshebber op de titel 'grootste flop van het jaar', maar er staan ook een aantal andere grote flops tussen...

De flops van 2017
Het 'Budget' staat voor het productiebudget, dus er zijn bijvoorbeeld geen promotie- en distributiekosten meegenomen in dit bedrag. De 'Opbrengst' is de wereldwijde Box Office score. Meer onderbouwing onderaan.

Justice League
Budget: $300 miljoen | Opbrengst: ca. $650 miljoen


Valerian and the City of a Thousand Planets
Budget: $177,2 miljoen | Opbrengst: $225,2 miljoen


King Arthur: Legend of the Sword
Budget: $175 miljoen | Opbrengst: $148,7 miljoen


Blade Runner 2049
Budget: $175 miljoen | Opbrengst: $256,8 miljoen


The Great Wall
Budget: $150 miljoen | Opbrengst: $334,6 miljoen


Monster Trucks
Budget: $125 miljoen | Opbrengst: $64,5 miljoen


Geostorm
Budget: $120 miljoen | Opbrengst: $207,5 miljoen


Ghost In The Shell
Budget: $110 miljoen | Opbrengst: $169,8 miljoen


Power Rangers
Budget: $100 miljoen | Opbrengst: $142,3 miljoen


The Promise
Budget: $90 miljoen | Opbrengst: $10,5 miljoen


The Lego Ninjago Movie
Budget: $70 miljoen | Opbrengst: $122,6 miljoen

Rock Dog
Budget: $60 miljoen | Opbrengst: $20,8 miljoen

The Dark Tower
Budget: $60 miljoen | Opbrengst: $111,8 miljoen

Life
Budget: $58 miljoen | Opbrengst: $100,5 miljoen

Snatched
Budget: $42 miljoen | Opbrengst: $60,8 miljoen

The Ottoman Lieutenant
Budget: $40 miljoen | Opbrengst: $240.978

A Cure for Wellness
Budget: $40 miljoen | Opbrengst: $26,6 miljoen

The House
Budget: $40 miljoen | Opbrengst: $34,2 miljoen

All Eyez on Me
Budget: $40 miljoen | Opbrengst: $44,9 miljoen

Only the Brave
Budget: $38 miljoen | Opbrengst: $21,7 miljoen

Detroit
Budget: $34 miljoen | Opbrengst: $16,8 miljoen

All I See Is You
Budget: $30 miljoen | Opbrengst: $217.644

Stronger
Budget: $30 miljoen | Opbrengst: $5,9 miljoen

The Space Between Us
Budget: $30 miljoen | Opbrengst: $14,8 miljoen

Lost City of Z
Budget: $30 miljoen | Opbrengst: $17,2 miljoen

Sleepless
Budget: $30 miljoen | Opbrengst: $32,8 miljoen

mother!
Budget: $30 miljoen | Opbrengst: $44,5 miljoen

Logan Lucky
Budget: $29 miljoen | Opbrengst: $46,7 miljoen

Suburbicon
Budget: $25 miljoen | Opbrengst: $5,8 miljoen

Tulip Fever
Budget: $25 miljoen | Opbrengst: $7,9 miljoen

CHiPs
Budget: $25 miljoen | Opbrengst: $26,8 miljoen

Just getting Started
Budget: $22 miljoen | Opbrengst: nog onbekend

Collide
Budget: $21,5 miljoen | Opbrengst: $4,8 miljoen

Thank You for Your Service
Budget: $20 miljoen | Opbrengst: $9,5 miljoen

The Circle
Budget: $18 miljoen | Opbrengst: $20,5 miljoen

Colossal
Budget: $15 miljoen | Opbrengst: $4,7 miljoen

Free Fire
Budget: $7 miljoen | Opbrengst: $3,8 miljoen

Bovenstaande cijfers zijn op basis van vooral de info van Box Office Mojo. Hierbij het gegeven dat een studio over het algemeen 55% van de opbrengst mag terug verwachten via de distributiepartners. Daarbij komt ook dat dit jaar de inkomsten zijn gedaald door een zwakkere dollar en van de opbrengst buiten de States veel meer aan de strijkstok blijft plakken. Denk dan vooral aan de enorme opbrengsten in China, waarvan de studio's vaak nog geen 25% van terugzien. De rekensom wordt nog moeilijker doordat er bovenop het productiebudget een fors bedrag komt voor de marketingactiviteiten. Soms is dit gelijk aan de kosten van de productie. Een film met een productiebudget van $100 miljoen moet al snel zo'n $300 miljoen ophalen om direct uit de kosten te kunnen komen. Gebeurt dit niet, dan is de film een Box Office-flop, ondanks dat er ook via de Dvd-verkopen en tv- en VOD-rechten nog eens tientallen miljoenen worden opgehaald.

NieuwsFilm

meest populair