De nieuwe film van Paul Thomas Anderson heeft een nieuw record gevestigd voor de grootste opbrengst per scherm met een traditionele release. Andersons The Master opende afgelopen weekend in de Verenigde Staten in vijf bioscopen en verdiende in totaal 736.311 dollar. Gemiddeld was de film daarmee goed voor een verbijsterende 147.262 dollar. Om enig perspectief te bieden: The Avengers verbrak het all-time opening weekend record in mei, toen de film zo'n 207 miljoen dollar binnensleepte. De film draaide toen op 4300 schermen, en daarmee was de film gemiddeld goed voor 47.698 dollar. The Master verdiende per scherm driemaal zoveel.
Net als met alle box office records zitten hier een aantal mitsen en maar-en aan. Het overduidelijkst is natuurlijk de inflatiecorrectie, die meegenomen moet worden, maar vaak genegeerd wordt bij het bepalen van dit soort cijfers. Het tweede is dat volgens Box Office Mojo het geen record is. Eigenlijk is de opening van de film goed voor een negende plaats over de laatste negen jaar. Echter, elk van de film die meer verdienden dan The Master waren geanimeerde Disney-films, die elk niet op traditionele wijze uitgebracht werden.
Zo opende The Lion King twee weken voor de wereldwijde release op twee schermen en bracht die film maar liefst 793.377 dollar per scherm. En dan is er Red State, een film van Kevin Smith, dat op een avond in maart 2011 204.230 dollar verdiende. Die release was ook bijzonder, omdat er een Q&A met cast en crew bij zat. Kaartjes gingen toen voor zestig dollar per stuk over de toonbank. Geen traditionele release dus.
En dat is die van The Master wel, met de normale prijzen van kaartjes, een R-rating, gewone bioscopen en geen Disney-logo dat voorafgaande aan de film te zien is. Erik Lomis, het hoofd van de afdeling Distributie bij The Weinstein Company had het volgende commentaar over de hoge cijfers.
Hieronder een tabelletje met daarin de top tien beste gemiddelde opbrengsten ooit.