In 2007 kreeg Eastwood de kans om de hoofdrol te spelen in In the Valley of Elah, een misdaaddrama van regisseur Paul Haggis. De film gaat over een oorlogsveteraan die de mysterieuze verdwijning van zijn zoon onderzoekt. Ondanks de serieuze toon van de film, wees Eastwood de rol resoluut af.
Vervanger
Paul Haggis, die eerder het script van Million Dollar Baby schreef, hoopte Eastwood te strikken voor de rol van Hank Deerfield. Maar Eastwood sloeg het aanbod af en zei dat hij nooit meer in een film zou spelen die hij niet zelf regisseerde. Hierdoor ging de rol uiteindelijk naar Tommy Lee Jones.
Jones' vertolking werd goed ontvangen en leverde hem een Oscar-nominatie op voor Beste Acteur. De film zelf kreeg gemengde recensies en was commercieel geen groot succes. Met een budget van $23 miljoen bracht In the Valley of Elah wereldwijd slechts $29,5 miljoen op.
Zeldzame rol
Hoewel Eastwood beweerde nooit meer in andermans films te spelen, maakte hij in 2012 een uitzondering. Hij speelde de hoofdrol in Trouble with the Curve, een sportdrama geregisseerd door Robert Lorenz. Dit was de eerste keer in bijna 20 jaar dat hij acteerde zonder zelf te regisseren.
Desondanks bleef hij grotendeels trouw aan zijn principes. Na Trouble with the Curve nam hij alleen nog rollen aan in films die hij zelf regisseerde, zoals The Mule (2018) en Cry Macho (2021). Zo hield hij maximale controle over zijn eigen carrière.
Autonomie
Eastwood's loopbaan bewijst dat hij niet zomaar rollen aanneemt. Zelfs op hoge leeftijd blijft hij actief in Hollywood, maar altijd op zijn eigen voorwaarden. Zijn toewijding aan creatieve controle heeft hem zijn unieke positie binnen de filmwereld opgeleverd.