De bioscopen werden destijds bestormd met enthousiast publiek die Jurassic Park van Steven Spielberg wilden aanschouwen. Dit leverde een recordopbrengst van $915 miljoen op, de hoogste box-office score ooit voor die tijd totdat James Camerons Titanic er in 1997 overheen ging.
Zó maak je een preview
Wat het nog bijzonderder maakt, is dat het publiek gelokt werd met een trailer die helemaal niks van het verhaal weggeeft en geen dinosaurus laat zien. Meer dan 30 jaar later is de onderstaande teaser dan ook nog steeds een briljant staaltje filmmaken. Een overblijfsel uit een vervlogen tijdperk van exclusieve beelden die niet terugkeerden in het eindproduct.
We zien namelijk niets meer dan mijnwerkers die een stuk barnsteen vinden met de bekende prehistorische mug. Toch is de spanning dankzij de muziek continu voelbaar, zeker als er een brullende T-Rex klinkt, en de voice-over die ons tot slot in het park uitnodigt is de kers op de taart.
Speciale fragmenten
In de jaren '90 en begin deze eeuw was het voor blockbusters praktisch een vereiste om 12 maanden van tevoren een campagne te lanceren met beelden die speciaal voor een teaser waren geschoten. Maar deze stijl van marketing is de laatste jaren jammer genoeg uit de gratie geraakt.