De bioscoopbranche maakte dinsdag bekend dat er in Nederland 25 miljoen bioscoopkaartjes werden verkocht in 2022, 75% meer dan in 2021. Maar dat aantal is nog steeds 32% lager dan de jaren voor corona.
De bioscopen brachten samen 258 miljoen euro op. Door de gestegen ticketprijzen is dit bedrag 'maar' 20% minder dan de pre-corona jaren.
Bioscoopbezoek kwam langzaam op gang
In de eerste weken van 2022 waren de bioscopen nog gesloten, maar na de opening van de bioscopen op 26 januari kwamen bezoekers massaal terug om Spider-Man: No Way Home te zien. Maar naast die blockbuster kwam het bioscoopbezoek maar langzaam op gang.
Bekijk de afbeelding
Door grote publiekstrekkers wisten toch veel mensen het afgelopen jaar de weg naar de bioscoop terug te vinden. De meeste kaartjes werden verkocht voor Top gun: Maverick, gevolgd door Minions: The Rise of Gru op de tweede plaats. Opmerkelijk is dat alle films in de top 5 vervolgen zijn.
Top 5 films 2022
1. Top Gun: Maverick - 1,3 miljoen bezoekers
2. Minions: The Rise of Gru - 1,2 miljoen bezoekers
3. Spider-Man: No Way Home - 1 miljoen bezoekers
4. Avatar: The Way of Water - 900.000 bezoekers
5. Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore - 650.000 bezoekers
Bekijk de afbeelding
Er werden in 2022 84 Nederlandse films uitgebracht die in totaal 4 miljoen bezoekers wisten te trekken. Soof 3 wist van deze de meeste kaartjes te verkopen. Gevolgd door Bon Bini Holland 3 en Costa!! Ook hier alleen maar vervolgen.
Top 5 Nederlandse films 2022
1. Soof 3 - 500.000 bezoekers
2. Bon Bini Holland 3 - 450.000 bezoekers
3. Costa!! - 260.000 bezoekers
4. De Grote Sinterklaasfilm - 220.000 bezoekers
5. De Allergrootste Slijmfilm - 160.000 bezoekers
Bekijk de afbeelding
Optimisme over 2023
De Filmdistributeurs Nederland (FDN) verwachten dat het het herstel van de bioscopen dit jaar doorzet. Ron Sterk, de algemeen directeur van Vue Cinemas is zeer optimistisch: "Mede door Avatar: The way of water zijn we 2023 goed begonnen. Tom Cruise was vorig jaar met Top Gun: Maverick de held van de bioscoopkassa en komt dit jaar met een nieuwe Mission: Impossible. Dat wordt vast ook een klapper."
"We zien vooral dat het aanbod dit jaar heel breed is en divers", zegt de directeur enthousiast. "Dat is goed nieuws: voor onze branche én voor de bioscoopbezoeker."