Op sociale media werd deze advertenties voor de tassenlijn 'Plush Bear Bags' met de grond gelijk gemaakt, omdat het te veel riekt naar kinderporno. Daarnaast is op een van de foto's een document zichtbaar waarin wordt verwezen naar een omstreden Amerikaanse rechtszaak uit 2002. Daarin werd geoordeeld dat bezit van nep- of virtuele beelden van kindermisbruik niet strafbaar is.
Gevolgen
Ondanks het feit dat het modemerk afgelopen woensdag zijn excuses aanbood op Instagram en alle campagnebeelden verwijderde van de website, vinden de nodige mensen dit niet genoeg en moeten er gevolgen zijn. De hashtag #cancelbalenciaga wordt dan ook alsmaar groter, maar nu is er ook de hashtag #cancelkimkardashian.
Karsdashian, een van de beroemdste en geliefdste modellen vandaag de dag, houdt zich namelijk stil. Veel mensen vinden juist dat zij zich hierover uit zou moeten laten, voornamelijk aangezien zij al vele jaren samenwerkt met het merk en een van de grote gezichten is van Balenciaga.
Kritiek
Topmodel Bella Hadid (de zus van Gigi Hadid, 'waarschijnlijk' de nieuwe vriendin van Leonardo DiCaprio) maakte meteen duidelijk geen reclame voor het merk meer te willen maken. Hetzelfde kan echter niet gezegd worden over Kim Kardashian en dit neemt niet iedereen haar in dank af.
Dit is ook duidelijk te merken op haar Instagram-pagina. Ze post steeds veel kiekjes en maakt de nodige reclame voor andere merken, maar hier staan voornamelijk negatieve reacties bij zoals: "Je weet wat ze zeggen: stilte spreekt boekdelen" of "Je hebt zelf kinderen, waarom blijf je stil?!" en "Je laat je altijd over sociale onrechtvaardigheid uit, maar nu heb je niks te zeggen?" Al deze reacties krijgen ook enorm veel likes, zoals dat hieronder te zien is.
Verdediging
Natuurlijk is er ook een groep die het voor het model opneemt, aangezien de controversiële Balenciaga-campagne niet haar schuld is. Hoewel dat wel zo mag zijn, is de meerderheid het er wel over eens dat Kardashian met haar status meer kan betekenen. Miljoenen mensen kijken naar haar op, dus haar stem kan veel teweegbrengen.
Ook zeggen velen dat grote merken nooit hun vingers willen branden aan controversiële figuren, dus zodra een bekendheid iets fout doet, laten ze deze persoon meteen vallen. Omgekeerd zou het dus eveneens zo moeten werken.