Strengere regels rond Oscaruitreiking

De organisatie van The Academy Awards wil strengere regels om agressieve campagnes tegen te gaan van productiemaatschappijen. Dergelijke campagnes zouden een oneerlijke invloed hebben op de uitslag van de Oscaruitreiking. Dit meldt de website van de BBC vrijdag.

De huidige regels rond de Oscaruitreiking verbieden 'excessieve marketing', maar bij overtreding zijn de gevolgen voor studio's vaak te overzien. Zo krijgt een maatschappij als sanctie hooguit minder toegangskaarten voor de uitreikingsceremonie toebedeeld. Van de nieuwe richtlijnen wordt verwacht dat ze een stuk strenger zijn.

Het reglement moet een einde maken aan praktijken waarbij allerlei middelen ingezet worden om juryleden te beïnvloeden bij het maken van hun keuze. Zo krijgen zij uitgebreide publiciteitspakketten, terwijl slechts één video of dvd van een specifieke productie is toegestaan. Vooral kleinere distributeurs zouden de dupe zijn van deze praktijken. Zij ontberen de financiële middelen om grote publiciteitscampagnes op poten te zetten.

Frank Pierson, directeur van The Academy of Motion Pictures, Arts & Science, zei donderdag snel met nieuwe richtlijnen te komen. Voor het einde van dit jaar hoopt hij alles rond te hebben om de volgende Oscaruitreiking, op 29 februari 2004, eerlijk te laten verlopen.



NieuwsFilm

meest populair