Nieuwe streamingdienst zet Netflix gelijk onder druk in Nederland

Nieuwe streamingdienst zet Netflix gelijk onder druk in Nederland

HBO Max pakt flink marktaandeel.

Afgelopen maand werd in Nederland de streamingdienst HBO Max gelanceerd. De dienst met content van onder meer Warner Bros., HBO, DC en Cartoon Network blijkt hier direct een stevige concurrent voor koploper Netflix.

Uit onderzoek van GfK blijkt dat HBO Max in de eerste maand al 3,2 miljoen Nederlanders wist te bereiken en dat die groep de dienst al 18,7 miljoen keer bezocht.

"De comfortabele positie van Netflix komt steeds verder onder druk te staan," concludeert GfK.

Netflix wel stevig marktleider
Netflix blijft overduidelijk marktleider in Nederland met in maart zo'n 70 miljoen bezoeken. Dit was in januari overigens nog 99 miljoen. HBO Max en de ander nieuwkomer Viaplay - vooral bekend van de F1 - halen volgens GfK al zo'n 22 procent van het totaalaantal bezoeken aan streamingdiensten.

GfK keek ook naar de marktaandelen. Het marktaandeel van Netflix daalde van 70 procent naar 60 procent, dat Amazon Prime Video zakte van 8 naar 5 procent en dat van Videoland van 24 naar 22 procent.

"Opvallend is dat meer dan de helft van de Prime Video-bezoekers óók online in contact kwam met HBO Max," aldus GfK. Gezamenlijk bereikten de streamingdiensten in maart 8 miljoen mensen in Nederland.

NieuwsFilm

meest populair