Sinds 2008 zijn superheldenfilms echt niet meer weg te denken uit de bioscoop. We krijgen elk jaar weer meer films vol visuele effecten met een gigantisch budget. En sinds 2010 kan je ook Netflix niet meer wegdenken uit de industrie, met zijn megabudget voor eigen producties. Sterker nog, elke zichzelf respecterende filmstudio heeft wel een streamingdienst of werkt er aan een.
De sector kapotmaken
Hoewel dit onvermijdelijke veranderingen zijn die voorlopig niet weg te denken zijn, heeft niet iedereen de indruk dat superhelden en streaming echt goed zijn voor de industrie. Damon vertelde dat zijn kinderen bijvoorbeeld meer interesse hebben in hun telefoons dan in films:
"De manier waarop ze kijken is anders dan hoe wij dat deden. Hoe kan je een film kijken als je aan het sms'en bent? Als iemand die deze dingen maakt, kan ik niet zeggen dat ik daar blij mee ben. Films zoals wij ze kennen, worden geen ding in de levens van onze kinderen en dat vind ik verdrietig," aldus Damon.
Er worden ook steeds minder films verkocht aan de individuele consument, door het streamingmodel. Studio's moeten daarom meer focus leggen op de meest winstgevende films aan de box office. "De meest winstgevende film is de film die de wereld rond kan gaan. En als je een film rond de wereld wil laten gaan, moet er zo min mogelijk culturele verwarring zijn. En dan kom je uit bij de superheldenfilm, niet waar? Die zijn zo makkelijk voor iedereen. Je weet wie de goeierik is, je kent de slechterik. Ze vechten drie keer en de goeierik wint tweemaal."