Fans zijn natuurlijk blij dat de verfilming wordt gemaakt, maar de serie die nu wordt gemaakt is niet de eerste poging om de games te verfilmen. Screen Gems en Sony probeerden in 2014 al eens een filmversie van de grond te krijgen, maar dat ging uiteindelijk niet door.
Neil Druckmann, regisseur van de games, sprak zich onlangs tijdens de podcast Script Apart uit over de filmversie uit 2014:
"Toen ik aan de filmversie werkte, kreeg ik allerlei notities over hoe we de film groter konden maken. Hoe we grotere actiescenes moesten verzinnen. En dat werkt gewoon niet voor The Last of Us. Ik denk dat dat uiteindelijk de voornaamste reden is dat die film niet is gemaakt."
Toen het aankwam op de HBO-serie, kon het creatieve team een heel andere benadering nemen. In plaats van een blockbuster vol actiescenes, zal de serie meer aanvoelen als een onafhankelijke dramafilm, waarin personages en relaties belangrijker zijn dan explosies. Aldus Druckmann:
"Wij willen onze verfilming van The Last of Us benaderen alsof we een indie-film maken. De manier waarop we filmen, de intimiteit van alles. In een serie hebben we daar veel meer ruimte voor."