Bekijk de afbeelding
Toen Joss Whedon de regietaken van Zack Snyder overnam, kreeg Ray Fisher het al snel met hem aan de stok. Dat heeft alles te maken met het nieuwe script dat Whedon had geschreven (hij had van Warner Bros. de opdracht gekregen om de film lichter te maken). Het traumatische achtergrondverhaal van Cyborg, dat het hart vormde van Snyders visie, was daarin bijna volledig weggehaald.
"Zijn verhaal representeerde dat zijn ouders twee geniale mensen van kleur waren. Dat zien we niet iedere dag [in film]", merkt Fisher op over zijn originele verhaallijn, die onlangs in ere werd gesteld met de release van Zack Snyder's Justice League.
Nadat Whedon was ingehuurd, stuurde hij volgens Fisher een mail naar de cast waarin hij feedback vroeg op het door hem herschreven script. Maar volgens Fisher was het direct duidelijk dat hij alleen schouderklopjes zocht. Fisher had naar eigen zeggen enkele opmerkingen om representatieproblemen te voorkomen, en daar reageerde Whedon volgens hem niet al te mals op.
"Ik begin het idee te krijgen dat je nu suggesties doet, maar die neem ik het liefst van niemand aan - zelfs niet van Robert Downey Jr. [Iron Man in The Avengers, eveneens door Whedon geregisseerd]", zou de filmmaker hebben gereageerd.
Joss Wheadon's on-set treatment of the cast and crew of Justice League was gross, abusive, unprofessional, and completely unacceptable.
-- Ray Fisher (@ray8fisher) July 1, 2020
He was enabled, in many ways, by Geoff Johns and Jon Berg.
Accountability>Entertainment
"Boze zwarte man"
Later heeft Fisher van een insider vernomen dat het verhaal van zijn personage vooral was ingekort omdat studiobonzen als Geoff Johns, Jon Berg en Toby Emmerich meenden dat het centrale figuur in de film niet een "zwarte boze man" mocht zijn.
In een reactie laat een woordvoerder van Johns weten dat de filmmakers de vrij dwingende opdracht hadden gekregen van de studiotop om Justice League een lichtere toon te geven. "Verdere discussies gingen erover hoe de zes superhelden leuker en hoopvoller konden worden afgebeeld", aldus de woordvoerder. "Er zijn altijd gesprekken over hoe stereotypen over ras, geslacht en seksualiteit kunnen worden vermeden".
Volgens Fisher vertelde Johns hem dat hij Cyborg minder als Frankenstein en meer als de vriendelijke Quasimodo (uit The Hunchback of Notre Dame) moest neerzetten. Fisher meent dat er een groot verschil tussen het spelen van een personage dat geboren is met een afwijking en een personage dat is veranderd door trauma. Volgens Fisher is Cyborg meer een moderne versie van Frankenstein. "Ik wilde hem niet spelen als een vrolijk, kathedraal-schoonmakend individu", aldus de acteur.
Al met al neemt Fisher het de - witte - makers vooral kwalijk dat ze het advies van een zwart persoon niet wilde aannemen. "Ze namen liever zelf aan hoe een zwart persoon op bepaalde situaties zou reageren", licht Fisher toe. Volgens hem boden Snyder en scenarist Chris Terrio hem die mogelijkheden wel.
Een voorbeeld hiervan is Cyborgs "booyah"-kreet (iets wat het personage regelmatig roept in de animatieserie Teen Titans en erg populair is geworden onder de fans). Volgens Fisher had hij niet zoveel problemen met die tekst - zoals eerder in de media werd beweerd - maar wel met het feit dat alleen zijn personage zo'n kreet had.
Morgen deel 2.