Met ruim 38 miljoen bezoekers zit het aantal verkochte bioscoopkaartjes in Nederland, na een dip in 2018, weer in de lift. Dat is een stijging van 6,5% ten opzichte van 2018. De bioscoopexploitanten en filmdistributeurs wisten vorig jaar een sterke omzet van ruim 347 miljoen euro te halen. De stemming was dan ook feestelijk op de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse filmwereld waar deze cijfers deze dinsdag werden gepresenteerd.
Disney blijft box office-koning
Disney presteerde ook vorig jaar weer bijzonder sterk aan de Nederlandse bioscoopkassa's. Maar liefst vier producties van het huis van de muis staan namelijk in de top vijf. The Lion King was vorig jaar verreweg de best bezochte film. De fotorealistische prent trok ruim drie miljoen mensen naar de bioscoop, en is daarmee één van de best bezochte films in Nederland ooit. The Lion King staat op eenzame hoogte, want de nummer twee - Avengers: Endgame - wist 'maar' 1,2 miljoen bezoekers te lokken.
Oorlog met streamingdiensten blijft uit
Sommige kenners vrezen dat bioscopen flink last gaan krijgen van het toenemende aantal streamingdiensten dat de markt betreedt, maar daar lijkt in 2019 - ondanks de gevestigde marktpositie van Netflix en komst van giganten Disney+ en Apple TV+ - nog geen sprake van te zijn. Het aantal bioscoopbezoeken is immers fors toegenomen. Ook films van eigen bodem lijken geen last te hebben van de streamingplatformen. Met 12% bleef hun aandeel namelijk stabiel.
Bekijk de afbeelding Top 5 - Hollywoodfilms | Disney onverslaanbaar
1.The Lion King (3.077.506 bezoekers)
2.Avengers: Endgame (1.205.898 bezoekers)
3.Joker (1.156.869 bezoekers)
4.Frozen 2 (1.016.742 bezoekers)
5.Aladdin (982.317 bezoekers)
Bekijk de afbeelding Top 5 - Nederlandse films | Nederland blijft een romkomparadijs
1. Penoza: The Final Chapter (404.703 bezoekers)
2. Verliefd op Cuba (401.241 bezoekers)
3. F*ck de Liefde (346.834 bezoekers)
4. Bon Bini Holland 2 (309.402 bezoekers)
5. Wat is dan Liefde (259.555 bezoekers)