Vanaf dat de eerste trailer uitkwam, had de musicalverfilming al de wind tegen; de hybride menskatten zagen er volgens kijkers afschrikwekkend uit. De (paar) bezoekers die hem in de bioscoop bezochten, kregen een versie te zien met onafgemaakte special effects die later nog zouden worden verbeterd en FT-recensent Arjan Welles is één van de velen die eigenlijk niks positiefs kan melden. Dit is ook geen gevalletje 'smaken verschillen' of 'zo slecht en fout dat het leuk wordt'. Nee, letterlijk iedereen spreekt van een "angstaanjagend misbaksel dat nooit uitgebracht had mogen worden". Dit is tevens terug te zien in de opbrengsten, Cats stevent af op een monsterverlies tot wel $100 miljoen dollar.
Invloed op de filmindustrie
Toch denkt website DEADLINE dat het hier om meer gaat dan alleen geld, namelijk het imago van de filmindustrie. Megaflops als deze kunnen nog jaren invloed hebben op de keuzes van grote studio's en versterken de kans dat we steeds meer richting het plaatje gaan waar Martin Scorsese zich zo aan stoort; een oppervlakkige industrie waarbij diezelfde grote studio's op safe spelen en liever voortborduren op sequels, reboots en succesvolle franchises, momenteel de superheldenfilms.
Tegenwoordig is de scheidingslijn erg dun, het is of een goedkoop kleinschalig project of een peperdure blockbuster en laatsgenoemde vormt altijd een enorm risico, zeker als het iets origineels zonder historie betreft. Mede om die reden (en het floppen van Justice League) durfde WARNER BROTHERS het in eerste instantie niet aan om Joker te maken en investeerden ze samen met andere partijen, een beslissing die hen uiteindelijk duur kwam te staan. Dus laten we hopen dat men iets scherper wordt met het strooien van geld, maar wel gewoon nieuwe dingen blijft proberen, want niet alles hoeft te eindigen in een aftreksel van het Marvel Cinematic Universe.