Het gevecht om 'Spider-Man': waarom Sony denkt dat ze Kevin Feige en Marvel niet meer nodig hebben

Het gevecht om 'Spider-Man': waarom Sony denkt dat ze Kevin Feige en Marvel niet meer nodig hebben

Een insider getuigt over waarom de deal opgeblazen werd.

Als een donderslag bij heldere hemel, zo was het nieuws dat Sony de Spider-Man-deal opblies met Marvel en Disney. Nu iedereen van de schok bekomen is, doen bronnen een boekje open over wat er speelde en nog altijd speelt achter de schermen.

Tom Rothman van Sony en Kevin Feige van Marvel leken dikke vrienden op de première van Spider-Man: Far From Home in juni, maar in de kantoren heerste een heel andere sfeer. Disney zocht op dat moment een nieuwe regeling over de co-financiering van de aankomende Spider-Man-films, hopende op een aandeel van minstens 30%. Sony weigerde categoriek: Spider-Man is voor hen één van de meest lucratieve franchises. Voordat de deal volledig afsprong, werd er op topniveau overlegd: Rothman en CEO Tony Vinciquerra voor Sony en Alan Horn en Alan Bergman voor Disney.

Far From Home maakt de zaak erger
En toen haalde Far From Home een recordopbrengst voor Sony: $1.109 miljard is niet niets. Helaas maakte het de zaak alleen nog maar erger: beide partijen waren overtuigd van hun denkwijze: Sony geloofde dat zij Disney niet meer nodig hadden, en Disney had niet langer zin om geld mis te lopen én ze waren niet van plan om Peter Parker zomaar achter te laten. Ondertussen scoorde Sony met zowel Spider-Man: Into The Spider-Verse als Venom, en kregen ze alle vertrouwen in Morbius.

Into The Spider-Verse won een Oscar voor Beste Animatiefilm, en toen was het hek helemaal van de dam, volgens een insider. "Tom [Rothman] denkt nu: 'Oké, we hebben nu alles geleerd wat we nodig hebben uit Kevins [Feige] boekje. We maakten Venom helemaal zelf en we maakten Spider-Verse." Ondertussen beschuldigen beide bedrijven de ander ervan de boosdoener te zijn. Terwijl Sony voor de schermen in een reeks tweets zegt "Disney's beslissing te begrijpen", is de sfeer achter de schermen een stuk vijandelijker.

Een deal van maar 4 pagina's
Om de beslissing van beide partijen te begrijpen, moet je volgens de insiders terug naar hoe de deal in de eerste plaats ontstond. Sony had net twee financieel succesvolle Spider-Man-films achter de rug, maar die werden door recensent en liefhebber genadeloos neergesabeld. Marvel was een weg aan het zoeken in Phase 2 van het MCU. Na een tegenvaller met Thor: The Dark World sloegen ze terug met Guardians of the Galaxy. Op dat moment doet toenmalig Sony-baas Amy Pascal een heel simpel voorstel: Spider-Man doet mee in slechts 1 film, Captain America: Civil War. De deal is slechts 4 tot 5 pagina's lang.

En Marvel grijpt de kans en aanvaardt het voorstel direct. "Je moet je herinneren dat Marvel niet op dezelfde plaats stond als waar het nu staat. Er was toen nog altijd de vraag over hoe ver dit superhelden-ding zou gaan. Om Spider-Man te krijgen in zelfs 1 van hun films, dat was zoals een stamcel-infusie voor Marvel", zo benadrukt een bron die dicht bij het gebeuren stond de belangrijkheid. Sony heeft dus altijd gevonden dat zij de macht in handen hadden: zij hadden Spider-Man als troef.

De grote test komt nog
En nu lijken beider wegen te scheiden. Het MCU is veel veranderd, en het ziet er niet naar uit dat iemand bij Disney wakker ligt om enig financieel verlies. Of de fans even tevreden zijn, dat lijkt er niet op. Maar het is Sony die nu een enorme gok doet: zullen hun eigen Spider-Man-films goed genoeg zijn? Of zoals één van hun eigen werknemers het verwoordt: "De grote test zal over ongeveer twee jaar zijn, wanneer er een onvermijdelijke Spider-Man-film wordt gemaakt."

NieuwsFilm

meest populair