Netflix is een gat in de markt. Het is dan niet vreemd dat de filmstudio's, voorheen de hofleveranciers van Netflix, zelf ook aan de slag zijn gegaan met het ontwikkelen van hun eigen streamingdiensten. Er valt immers veel geld mee te verdienen, want streamen is hartstikke populair. Er zal daardoor meer content worden geproduceerd, want de bedrijven proberen ieder de consument te lokken met unieke, nieuwe films en series. Daarnaast geldt er een zogenaamde 'contentquota' in de Europese Unie; 30% van het aanbod moet uit lokale content bestaan.
Marktgedachte
Vanuit de marktgedachte is de komst van meer streamingdiensten juist positief. Concurrentie beschermt de consument tegen monopolievorming en moet leiden tot gunstigere prijzen. Dat neemt echter niet weg dat consumenten bij marktfragmentatie meer kwijt zijn aan abonnementsgelden om toegang te krijgen tot een compleet aanbod. Muziekdienst Spotify bewijst hoe het anders kan. Daar is de meeste content op één plek verzameld en dat is positief voor de consument, want die hoeft maar één keer te betalen.
Toenemen illegaal downloaden
Het probleem van deze fragmentatie is dat niet iedereen een goedgevulde portemonnee heeft of zin om zoveel verschillende abonnement af te sluiten. Daardoor neemt het illegale downloaden waarschijnlijk ook weer toe. Dat is een veelvoorkomende reactie onder artikelen waarin dit onderwerp wordt besproken. Natuurlijk is toegang tot content geen recht, maar gezien de populariteit van het streamen, verlangen veel mensen hier toch naar. Downloaden is strafbaar en filmstudio's lopen hierdoor inkomsten mis (en dat is niet eerlijk).