Ondanks het feit dat Dark Phoenix de hekkensluiter is van een ooit grote franchise, nemen tot nu toe maar weinig mensen de moeite om de film te gaan bekijken in de bioscoop. Er is simpelweg weinig interesse. Al maanden voor de release voorspelde men een flop - en na het verschijnen van de vernietigende recensies viel aan dat lot niet meer te ontkomen. Dit resultaat is samen te vatten in één woord: teleurstelling.
Bekijk de afbeelding
Fox had immers met de vorige film - Apocalypse, een tegenvaller na het alom bejubelde Days of Future Past - het vertrouwen van veel fans al beschadigd. Daarnaast stond de X-Men-reeks al bekend om zijn warrige tijdlijn en wisselende kwaliteit. Ook het feit dat Disney Fox overnam (waardoor de rechten van de X-Men nu in handen van Marvel zijn) temperde het enthousiasme, evenals het feit dat Dark Phoenix een nieuwe verfilming is van een gelijknamige populaire verhaallijn uit de comics, die men eerder al met The Last Stand had verprutst.
Duidelijke signalen
Het is vaak al lang voor de release duidelijk of een film succesvol gaat zijn of niet. Zodra er geruchten opduiken over gerommel achter de schermen, ruzies tussen filmmakers en studio's en regisseurs die zijn ontslagen wegens 'creatieve meningsverschillen' weet je vaak al genoeg. Fantastic Four (2015) is hier het klassieke voorbeeld van. Fox vond de visie van Josh Trank maar niets en besloot de regie volledig over te nemen. Beroemd is de tweet die Trank de wereld in slingerende om zijn ongenoegen te uiten over 'zijn' film.
Waarom lukt het Marvel wél?
Disney heeft met Marvel een succesvolle en stevige filmfranchise opgebouwd. De kwaliteit is over het algemeen redelijk consistent, evenals de ticketverkoop. Het succes van deze franchise lijkt grotendeels verklaard te kunnen worden door één man; Kevin Feige. Lang niet alle Marvel-films zijn gebaseerd op A-listers uit de comics. Waar het andere studio's, zoals Warner Bros., ontbreekt aan een duidelijke visie en meerjarenplan, heeft Marvel écht serieus werk gemaakt van een groot, gedeeld universum.
Bekijk de afbeelding
Daardoor heeft Marvel ook veel fans aan zich weten te binden. Zij kijken vast alweer uit naar het volgende avontuur. Daarnaast lijken filmmakers meer vertrouwen en vrijheid te genieten bij Marvel (al is het binnen de lijntjes van zijn succesformule). Ook handelt de studio slim door in te zetten op meer diversiteit. De populariteit van Captain Marvel en Black Panther bewijst dat er een nog steeds nieuwe doelgroepen aan te boren zijn.
Belangrijk voor hele industrie
Superheldenfilms vormen bovendien een belangrijke inkomstenbron voor bioscoopketens. Een bepaald percentage van ieder verkocht kaartje gaat immers naar hen. Kinderen zien helden vaak als hun idolen en dromen ervan om later net zo stoer en sterk als Captain America of Wonder Woman te worden. Superheldenfilms brengen daarnaast indirect ook geld in het laatje via bijvoorbeeld de verkoop van speelgoed en andere merchandise.
Gezien de miljardenopbrengst van recente titels als Endgame en Aquaman lijkt er van 'superheldenmoeheid' nog geen sprake. Kwaliteit en visie worden beloond. Dat is de gouden sleutel die nog niet elke filmstudio ontdekt heeft.