Ondanks positieve recensies, deed The Lego Movie 2 het minder goed dan verwacht. Alhoewel het grote succes van The Lego Movie (2014) met een openingsweekend van 69 miljoen dollar al opmerkelijk was, had men gehoopt dat fans nog enthousiaster zouden worden van het vervolg. Dat lukte niet. Maar waarom?
Meer kinderen
Binnen Warner Bros. denken velen dat er simpelweg minder enthousiasme voor de franchise is bij het oudere publiek. De eerste film speelde in op nostalgie, en combineerde dat met een charmante en humoristische blik op de franchise. Maar het vervolg is meer gericht op kinderen en dat heeft meteen invloed. Bij de eerste film was 41 procent van het publiek onder de 18, bij de tweede 47 procent. De hoop van de studio is dan ook dat de film het desondanks lekker gaat doen als volgende week veel kinderen in de Verenigde Staten vrij zijn.
Analisten denken overigens dat het publiek ook een beetje Lego-moe is. In 2017 kwamen er twee Lego-films uit, maar The Lego Movie 2 kwam pas in 2019 uit. Dat is vijf jaar na het origineel. Daarmee is het iets te lang voor de mensen die naar de eerste film trokken, want wie denkt er nu immers nog echt na over de eerste Lego-film?
Vermoedelijk gaat Warner Bros., nog gewoon door met het ontwikkelen van de franchise, maar zal de invalshoek enigszins veranderd worden.