Op filmvlak gaat Netflix het roer in de nabije toekomst drastisch omgooien. Dat is althans de ambitie van producent Scott Stuber, die sinds twee jaar het hoofd van Netflix' filmdivisie is. In tegenstelling tot de series op het platform, heeft de bekende streamingdienst eigenlijk nog geen enkele baanbrekende film naar voren gebracht. Bright (2017) is bijvoorbeeld zo'n eigen blockbuster van Netflix, maar deze werd door zowel critici als gebruikers niet bepaald warm onthaald. Beasts of No Nation (2015) en Gerald's Game (2017) deden het voor hun respectievelijke genres beter.
Van slecht imago naar koffieautomaat
Insiders vertellen aan The Hollywood Reporter dat Stuber zijn team heeft opgedragen om selectiever te zijn in de filmselectie en niet te gaan voor kwantiteit, maar voor kwaliteit. Stuber is zich er ook van bewust dat Netflix' filmdivisie een bepaald imago heeft gekregen doordat de streamingdienst nu nog vaak films opkoopt die andere studio's te risicovol vonden om in de bioscoop uit te brengen. Denk dan bijvoorbeeld aan films als Cloverfield Paradox en Mowgli. Het doel van Stuber is om uiteindelijk films uit te brengen waar echt over gepraat wordt bij de koffieautomaat. Netflix zou niet langer meer een dumpplek willen zijn van bij voorbaat al mislukte producties.
Marvel als inspiratiebron?
Stuber zou inmiddels aan managers en producenten hebben laten weten dat Netflix op zoek is naar blockbusterfilms die te vergelijken zijn met die van Marvel en Lord of the Rings. Ook zou Netflix meer willen investeren in prestigefilms die het goed zouden kunnen doen bij de diverse awardshows. Daarnaast zet Stuber ook meer in op romcoms, omdat dat genre erg populair is op de dienst en andere studio's dergelijke projecten steeds vaker links laten liggen. De ambities van Stuber lijken ook noodzakelijk, aangezien de films van Disney (dus ook Marvel en Star Wars) vanaf 2019 niet meer op Netflix komen. Disney lanceert dan een eigen platform en dat betekent ook meer concurrentie voor Netflix (zeker op het gebied van films).
Zijn de plannen concreet genoeg?
Stuber lijkt in zijn missie ook flink met geld te smijten. Zo investeert hij ruim 150 miljoen dollar in Six Underground, een actiefilm van Michael Bay. Hoofdrolspeler Ryan Reynolds zou naar verluidt een salaris van 30 miljoen dollar ontvangen. Films met dergelijke, enorme budgetten vormen voor de reguliere studio's al een groot risico en dat zal voor Netflix vast niet anders zijn. Investeerders zouden zich ook zorgen maken om de huidige werkwijze van Netflix. De strategie zou nog niet duidelijk genoeg geformuleerd zijn. De marktleider op het gebied van streaming experimenteert een hoop.
Netflix wil Oscars binnenslepen
De streamingdienst probeert volgens The Hollywood Reporter ook meer te mikken op de zogenaamde 'prestigefilms'. Films die het in potentie dus goed zouden kunnen doen tijdens het awardseizoen en op filmfestivals. Nu heeft Netflix nog een bijzondere aankoopmethode. Het bedrijf stuurt geen mensen naar filmfestivals om de inzendingen te bekijken en te beoordelen, maar laat een complex algoritme berekenen of een film iets voor het platform is. Maar of ze zo ook kunnen berekenen of een film kans gaat maken op een Oscar? Voorlopig schijnbaar nog niet.