Ineens was hij er op Netflix: The Cloverfield Paradox. Waarom Paramount Pictures precies van de hand deed was maar speculeren, al konden we wel gissen. Nu geeft COO Andrew Gumpert toe dat het te maken had met de commerciële verwachtingen. De film leek niet te gaan slagen in de bioscoop en dus besloot men een ander pad te volgen.
Tegenover investeerders vertelde Gumpert het volgende: "De film was af en we hebben hem samen met J.J. en zijn team bekeken. We vonden allemaal dat er dingen aan zaten die ons lieten nadenken over de commerciële mogelijkheden op een traditionele manier. Maar er was voor ons een kans om fiscaal toch iets voor elkaar te krijgen. Voor fans van Cloverfield, en dat zijn er vele, vele miljoenen, leverde het ook iets op. En dat is positief."
Impliciet laat Gumpert daarmee weten dat Paramount bang was niet genoeg te zullen verdienen met de film. Die was duur om te maken en het was maar de vraag of hij winstgevend zou blijken. Voor Netflix was het verder een uitgelezen kans om er een leuke release, gekoppeld aan een brede franchise, bij te krijgen en die op een verrassende manier bij het publiek te dumpen. Al kostte dat geintje wel vijftig miljoen dollar en was de film kritisch in elk geval geen succes.
Waarom Paramount 'The Cloverfield Paradox' bij Netflix dumpte
En ja, het had te maken met geld.