Waar er hier en daar nog ruimte is voor een Aziatische arthousefilm in de Nederlandse filmhuizen, zie je zelden een commerciële Aziatische film in ons land. Mocht dat wel het geval zijn, dan zal het op een festival zijn of heel misschien in diezelfde filmhuizen, en zelfs dat is steeds lastiger te bewerkstelligen. Wat deels te maken heeft met ons culturele klimaat, en deels met de financiële eisen die vanuit Azië aan Nederlandse distributeurs worden gesteld, waar die niet aan kunnen voldoen.
Daarom is het zo bijzonder dat op CinemAsia de allernieuwste film van Tsui Hark te zien is, The Taking of Tiger Mountain. Dit is een grote commerciële release uit Hong Kong, die CinemAsia vertoont in het EYE Film Instituut, voorafgaand aan het Hong Kong Film Panorama (dat aansluitend aan CinemAsia begint een ook nog tijdens het Imagine Film Festival loopt). Het is aan de persoonlijke connecties van Lorna Tee te danken dat we in Nederland de kans krijgen deze historische oorlogsfilm op het grote doek te zien. Tsui Hark haalt weer eens zijn visuele trukendoos open om het waargebeurde verhaal te vertellen van een groep Chinese soldaten, die een veel grotere groep bandieten moeten bestrijden op een besneeuwde berg. Spectaculair en enerverend
Een ander hoogtepunt is de (voorlopig) laatste film van Studio Ghibli, When Marnie Was There. De enige film die al elders in Nederland te zien was, op het IFFR, maar een film die alle aandacht verdient die het kan krijgen. De prachtige animatie en het ontroerende verhaal maken het een waardige afsluiter van een tijdperk, mocht het werkelijk zo zijn dat de animatiestudio de deuren sluit, vanwege het pensioen van regisseurs Hayao Miyazaki en Isao Takahata . Lang tijd om daarover te treuren is er op CinemAsia 2015 echter niet, daarvoor is het filmprogramma te interessant, met titels die in première gingen op onder andere Cannes (A Hard Day) en de Berlinale (Chasukes Journey).
Naast actie uit Hong Kong en animatie uit Japan draaien er bijvoorbeeld ook kleine drama's uit India (Tigers), documentaires uit Indonesië (Garuda Power, Jalanan), serieuze arthouse uit Vietnam (Big Father, Small Father & Other Stories, ook in competitie in Berlijn) en romantiek uit de Filipijnen (Shift). Er is een klein retrospectief omtrent de Koreaanse filmproducente Oh Jung-wan, die onder meer de gangsterfilm A Bittersweet Life en de horrorfilm A Tale of Two Sisters op haar naam heeft staan.
Naast al die filmtitels is er nog meer te zien en doen op CinemAsia. Op vrijdag drie april is er een heuse karaoke-avond in het Kriterion, en tijdens het hele festival is er de mogelijkheid om lekker Aziatisch te eten, met elke dag focus op de keuken van een ander land. Een deel van de filmkaartjes zijn te krijgen als Film + Food combinatie, waarbij je goedkoop een film en een maaltijd in één kan krijgen. In het weekend van vier en vijf april is er ook nog een bazaar in Kriterion, waar allerlei hapjes en ingrediënten te koop zijn, terwijl je koks aan het werk kunt zien. Mede dankzij de combinatie van dit alles is CinemAsia een in Nederland unieke viering van Aziatische cultuur.
Kijk voor meer informatie en kaartjes op CinemAsia.nl.