Auteurs: | Tracey Miller-Zarneke | Pagina's: | 144 | Release: | 2013 | Taal: | Engels |
Uitgeverij: | Cameron + Company | Druk: | 1 | Uitvoering: | Hardcover |
ISBN: | 978-1-937359-49-2 |
In 2009 kwam Cloudy with a Chance of Meatballs uit in de bioscopen. De film was een succes, en een vervolg kon dan ook niet uitblijven. Omdat het een animatiefilm is, zijn de ontwerpen zeer belangrijk, en daar zoomt dit boek dan ook op in. Auteur Tracey Miller-Zarneke laat zo ongeveer alle belangrijke aspecten van het productieontwerp voorbijkomen in The Art of Cloudy with a Chance of Meatballs 2.
In haar introductie vertelt Miller-Zarneke over het talent van productieontwerper Justin K. Thompson. Hij liet zich voor deze film inspireren door de illustratiestijl van Miroslav Sasek, en inderdaad, de stijl van Sasek en van Cloudy 2 toont bepaalde subtiele gelijkenissen. In het boek komt een brede selectie aan ontwerpen voorbij: storyboards, personageontwerpen en locatieontwerpen.
Bij de bespreking van de personages, wordt benadrukt dat iedereen een nieuw ontwerp gekregen heeft. Dat komt omdat de databank met de oorspronkelijke schetsen uit 2008 stamt. De software is dus veel verder ontwikkeld, en er zijn meer mogelijkheden dan vroeger. Genoeg reden voor de makers om tijdens het overzetten van alle oude ontwerpen iedereen opnieuw vorm te geven, zodat gebruik gemaakt kon worden van de nieuwe mogelijkheden.
Een goed voorbeeld van een herontwerp is het aapje Steve. De makers wilden zijn relatie met hoofdpersonage Flint Lockwood anders maken. De onderlinge chemie moest groter zijn, en hun relatie zou meer de focus krijgen in de film. Daarbij zocht men naar mogelijkheden om Steve op een andere manier te laten kijken. Toch besloot men daar niet mee door te gaan: regisseur [url=http://www.filmtotaal.nl/persoon.php?id=149909]Kris Pearn vertelt in het boek dat de kracht van de relatie tussen de twee juist ligt in het verkeerd begrijpen van Steve. En dus besloot men toch weer dicht bij de dierlijkheid van Steve te blijven.
Als alle personages aan bod zijn gekomen (en dat zijn er nogal wat!) is het tijd voor de rest van het productieontwerp. Locaties en de fruitmonsters komen aan bod. Met die laatsten wordt begonnen, en dat is een mooi stuk in het boek. Zo wordt telkens weer besproken wat de intentie met een bepaald personage was. Zo is er de aardbei Barry, die zo schattig mogelijk moest zijn. Dat is getuige onderstaande foto wel gelukt.
Ook de nieuwe locaties van de film worden uitgebreid besproken. Omdat de film zich in een nieuwe stad afspeelt, en het eiland compleet getransformeerd is, konden de makers lekker losgaan. Dat ze daar veel plezier aan beleefden moge duidelijk zijn. Zo moest het kantoor van Chester V (het idool van Flint) een warm gevoel uitdragen. Geweldig, want buiten schijnt de zon, maar in zijn kantoor is door de ramen altijd een winterlandschap te zien. Dat soort kleinere details worden benadrukt in het boek, en maakt het een plezier om te lezen.
The Art of Cloudy with a Chance of Meatballs 2 is een prachtig, uitgebreid boek. De druk is zoals meestal bij dit soort boeken van hoge kwaliteit. In tegenstelling tot sommige artworkboeken die we eerder voorbij zagen komen, biedt dit ook echt nieuwe informatie. De manier waarop gedacht is over de ontwerpen die we zien is geweldig, en maakt het boek een aanrader.
Komende donderdag gaat Cloudy with a Chance of Meatballs 2 in première. Het boek is online te koop bij webshops als Bol.com en Athenaeum, en uiteraard ook bij de betere boekhandel. Met dank aan uitgeverij Cameron + Company voor het recensie-exemplaar.