Auteurs: | Ian Nathan | Pagina's: | 192 | Release: | 2013 | Taal: | Engels |
Uitgeverij: | Aurum Press | Druk: | 1 | Uitvoering: | Slipcase |
ISBN: | 978-1-78131-126-4 |
De Terminator-franchise bestaat al sinds 1984, maar is nog altijd alive and kicking, zoals wel uit een recent nieuwsbericht bleek. Toen werd aangekondigd dat niemand minder dan [url=http://www.filmtotaal.nl/persoon.php?id=153984]Emilia Clarke de rol van Sarah Connor zal spelen in Terminator 5. De vijfde film is het begin van een nieuwe trilogie, en dus is het een mooi moment om eens terug te blikken op de eerste twee films in de franchise: Terminator en Terminator: Judgement Day, beiden van regisseur James Cameron. Dat is dan ook precies wat gedaan wordt in deze nieuwe Vault-uitgave, waarvan we er eerder een in de Alien-franchise recenseerden.
Toen James Cameron in maart 1982 wakker werd uit een koortsige droom, wist hij wat hij moest doen. De regisseur was ziek, maar had net een nieuwe franchise bedacht. Hij had gedroomd over een grote robot, uit het vuur kruipend, met een mes in zijn hand. Daarnaast was er een meisje dat van de robot wegvluchtte. Die droom vormde de geboorte van een franchise die ondertussen vele miljoenen opgebracht heeft, en waar nog altijd nieuwe films in gemaakt worden.
In deze Vault wordt werkelijk alles besproken wat je maar kunt bedenken. Niet alleen wordt er de filosofie achter de films bekeken, maar ook het vormingsproces. Hoe kwam Cameron tot de films, schreef hij de scenario's en hoe werden de films opgenomen? Opvallend aan de eerste hoofdstukken, is dat er veel verder gekeken wordt dan de Terminator-franchise. De franchise wordt in het eerste hoofdstuk juist ingepast in het bredere kader van de jaren '80. Dat is een mooie toevoeging aan het boek, dat daarmee meer context biedt dan je zou verwachten.
Vervolgens wordt er geschreven over het schrijven van het scenario en de zoektocht naar een hoofdrolspeler. In eerste instantie werd er gedacht om O.J. Simpson, die net in een reclame te zien was, te nemen. Maar Cameron wilde gaan voor spierbundel Arnold Schwarzenegger, die toen al vijf keer Mr. Universe geworden was. Het is een geweldige keuze, blijkt wel. "Waar ik ook kom, overal willen mensen dat ik weer even de Terminator speel," schrijft Schwarzenegger niet voor niets in de inleiding van het boek.
Twee jaar nadat Cameron zijn koortsdroom had, kon er begonnen worden met de opnames van de film. In die hoofdstukken vooral nadruk gelegd op hoe de praktische effecten toegepast zijn. Cameron wilde het liefst geen visuele effecten gebruiken in de film en maakte daar dan ook zo min mogelijk gebruik van. Zo werd er bijvoorbeeld stop motion gebruikt. Vervolgens komt schrijver Ian Nathan toe aan de release van de film, het succes en het onherroepelijke vervolg, Terminator 2: Judgement Day.
De rest van het boek volgt dezelfde structuur als de bespreking van het maken van de eerste Terminator-film. Dat is misschien wel een minpunt, maar de informatie die gepresenteerd wordt is nieuw. Want er moest geïnnoveerd worden voor dit tweede deel, en daar ligt de nadruk dan ook op. Daardoor gaat het boek niet vervelen.
Geinig aan de Terminator Vault zijn de toevoegingen in de vorm van posters, schetsen, delen uit het scenario en zelfs een heus crew pasje. Wat precies het nut van al deze toevoegingen is? Goede vraag. Ze lijken vrij willekeurig toegevoegd te zijn, maar dat hoort een beetje bij de Vault. In elk geval is de Vault een compleet werk, dat genoeg nieuwe details te bieden heeft om de interesse van de lezer te blijven wekken.
Het boek Terminator Vault is te koop bij Bol.com, Polare en Athenaeum, en uiteraard ook bij de betere boekhandel. Met dank aan Aurum Press voor het recensie-exemplaar.