Het London Film Festival is een evenement dat jaarlijks wordt georganiseerd door het British Film Institute en dit jaar alweer zijn 57e editie beleeft. Na de festivals in Cannes, Berlijn en Venetië mag dit festival het meest vooraanstaande van Europa worden genoemd. Als vertegenwoordiger van FilmTotaal had ik het geluk om het festival dit jaar bij te wonen.
Hoewel er tijdens het festival honderden verschillende films uit de hele wereld worden vertoond (waaronder de Nederlandse film Borgman), krijgen de grotere producties veelal de meeste aandacht. De eerste drie dagen van het LFF stonden (naast premières van o.a. All is Lost, As I Lay Dying en The Double) voornamelijk in het teken van twee films: Captain Phillips en Gravity. Op het eerste gezicht lijken de twee films weinig met elkaar gemeen te hebben, maar eigenlijk vertonen ze opvallend veel overeenkomsten. Beide films zijn gemaakt door intelligente, Oscar-genomineerde regisseurs die het verhaal van hun films voorop stellen. In beide gevallen bevinden de hoofdpersonages zich in de meest penibele situaties, waarbij ze de eindverantwoordelijkheid dragen om de rust te bewaren en hun 'missie' tot een goed eind te brengen.
Op 9 oktober had actie-thriller Captain Phillips de eer om het London Film Festival te openen. De exclusieve galapremière werd bijgewoond door niemand minder dan hoofdrolspeler Tom Hanks en regisseur Paul Greengrass (United 93, The Bourne Ultimatum). De film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een Amerikaans vrachtschip dat in 2009 werd gekaapt door Somalische piraten. Hanks speelt kapitein Richard Phillips, een ervaren zeeman die de situatie onder controle probeert te houden en en wil voorkomen dat er slachtoffers vallen. Ik had helaas niet het genoegen om de première bij te wonen, maar wel een screening die de volgende dag plaatsvond. Zonder al te veel weg te geven, kan ik in elk geval zeggen dat Captain Phillips een van de sterkste films van 2013 is geworden. Daarbij betekent de film ook de terugkeer van Tom Hanks naar het type hoogstaande acteerprestatie waar hij in de jaren 90 wereldberoemd mee werd. Speciale vermelding is er voor Barkhad Abdi, die als Somalische amateur-acteur een fenomenaal acteerdebuut maakt als leider van de piraten. De regie van Greengrass mag echter niet vergeten worden. De regisseur is een meester in het opbouwen van spanning en combineert in Captain Phillips perfect het realisme uit United 93 met de actie uit een van zijn Bourne-films.
Dag twee was het de beurt aan Gravity, een fantastische film die de meesten van jullie naar alle waarschijnlijkheid al hebben gezien (Britse cinefielen moeten nog wachten tot 8 november!). Deze galapremière was naast genodigden (waaronder hoofdrolspeelster Sandra Bullock, regisseur Alfonso Cuarón en producent David Heyman) ook toegankelijk voor het gewone publiek. Kaartjes waren door de grote vraag echter ontzettend lastig te bemachtigen, maar ondergetekende was er met veel geluk bij. De film werd in de enorme Odeon-bioscoop in hartje Londen geïntroduceerd door Bullock, Cuarón en Heyman, die met zijn drieën nog even kort spraken over het uitdagende productieproces van Gravity. Het daverende applaus na afloop van de sciencefictionfilm gaf in elk geval aan dat Gravity ook in Groot-Brittannië kan rekenen op lovende reacties van zowel pers als publiek.
Het meest interessante evenement tijdens de eerste drie dagen op het LFF was een zogenaamde masterclass over de productie van Gravity. Regisseur Alfonso Cuarón en visual effects-maestro Tim Webber (die eerder samenwerkten aan Children of Men) deelden een aantal zeer interessante anekdotes met het aanwezige publiek. Hieronder een opsomming:
- Na voltooiing van het script (dat Cuarón samen met zijn zoon Jonás schreef), stuurde hij het naar collega-regisseurs David Fincher en James Cameron, die ieder totaal verschillende reacties hadden. Fincher vertelde Cuarón dat hij nog zeker 7 jaar moest wachten tot de technologie bestond om de film te maken (dit bleek uiteindelijk 4,5 jaar), terwijl Cameron zei dat de regisseur er direct voor moest gaan.
- De NASA-ruimtepakken werden om praktische redenen ietwat aangepast voor de film. Cuarón grapte dat hoofdrolspelers Sandra Bullock en George Clooney er zouden hebben uitgezien als twee zwevende marshmallows, als de pakken niet beweeglijker waren gemaakt.
- Componist Steven Price kreeg de opdracht om de muziek van de film ook te laten dienen als de geluidseffecten, aangezien er in de ruimte geen geluid waarneembaar is (een feit waar de film zich keurig aan houdt).
- Toen Cuarón en Webber na begonnen te denken over het realiseren van Gravity, hebben ze zelfs overwogen om de film op te nemen in de ruimte (tot ze zich beseften dat dit alleen al financieel onhaalbaar zou zijn).
- De Blu-ray van Gravity zal een zeer uitgebreide making of bevatten, waarbij Cuarón en Webber al hun geheimen uit de doeken zullen doen.
- Voor de spectaculaire shots in de film werd een speciale camera rig (denk aan een enorme camera-arm) ontwikkeld. Deze rig werd vlak voor de opnames getest op een 'crash test dummy, maar bleek met zijn snelheid van beweging levensgevaarlijk. De pop werd tijdens een eerste test onthoofd... Sandra Bullock is er uiteindelijk heelhuids vanaf gekomen, grapte Cuarón.
- Cuarón en Webber zijn niet bang dat de CGI van Gravity snel zal verouderen. En al is dat wel zo, dan maakt dat volgens hem niet uit, zolang de effecten in dienst staan van het verhaal.