Aardverschuiving in NL Box Office

Maar liefst zeven nieuwkomers deze week.

Het was een week van veel verandering in de Nederlandse box office, maar slechts twee dingen bleven hetzelfde. Het eerste is Verliefd op Ibiza (2,5 sterren), dat nog altijd op de eerste plek bivakkeert. Romantische stelletjes domineren klaarblijkelijk de box office, ondanks de concurrentie die A Good Day to Die Hard (2 sterren) biedt. Deze film kon niet op tegen het romantische geweld van de Nederlanders in Ibiza. Waar de opbrengst van die eerste film met 11,1% toenam ten opzichte van vorige week, tot 1.117.172 euro, was die van de nieuwste Die Hard slechts 931.690 euro.

De flauwe humor van Wendy van Dijk in Ushi Must Marry (1 ster) bleek goed voor een mooie derde plek, en een totaal van 624.277 euro. De film haalde gemiddeld op de 107 schermen waar deze te zien was 5.834 euro binnen. Datzelfde geldt voor de vierde film op de lijst, en de derde nieuwkomer: Zambezia: De Verborgen Vogelstad (3 sterren). Deze avonturenfilm haalde 423.737 euro binnen in zijn eerste week, en was op 80 schermen goed voor 5.296 euro.

De tweede film die vorige week ook in de top tien stond is Django Unchained (4 sterren), dat 21,1% inlevert en daardoor van de tweede naar de vijfde plek is gezakt. De opbrengst kwam na vijf weken niet boven de 300.000 euro uit. Dat geldt ook niet voor nieuwkomer Ted & De Schat van de Mummie (3 sterren), die 285.865 euro opbracht in zijn openingsweek. De film Bobby en de Geestenjagers (2,5 sterren) bracht op maar liefst 100 schermen in de openingsweek slechts 267.692 euro op.

A Haunted House (1,5 sterren) draaide op 39 schermen en wist een mooie 230.066 euro op te brengen, gezien dat geringe aantal schermen. De zevende nieuwkomer, natuurdocumentaire Chimpanzee (2,5 sterren), deed het minder goed (en was op 83 schermen te zien); deze bracht 214.324 euro in het laatje. De tweede continue factor ten opzichte van vorige week is Nijntje de film (3,5 sterren), dat wederom op de tiende plek staat. De opbrengst van deze film steeg met 22,9% ten opzichte van vorige week tot een bedrag van 207.119 euro.

1. (1) Verliefd op Ibiza 1.117.172 3.488.228 108 10.344 trailer 2. (-) A Good Day to Die Hard 931.690 931.690 100 9.316 trailer 3. (-) Ushi Must Marry 624.277 624.277 107 5.834 trailer 4. (-) Zambezia: De Verborgen Vogelstad 423.737 554.538 80 5.296 trailer 5. (2) Django Unchained 299.362 2.903.820 87 3.440 trailer 6. (-) Ted & De Schat van de Mummie 285.865 362.846 94 3.041 trailer 7. (-) Bobby en de Geestenjagers 267.692 347.473 100 2.676 trailer 8. (-) A Haunted House 230.066 268.929 39 5.899 trailer 9. (-) Chimpanzee 214.324 243.678 83 2.582 trailer 10. (10) Nijntje de film 207.118 736.393 123 1.683 trailer
DW VW Film OpbrengstTotale opbrengstSchermenPer scherm Trailer
Alle bedragen zijn in euro's. De bedragen betreffen daarnaast alleen Nederland. Van de opbrengsten vloeit gemiddeld 55% terug naar de filmstudio.

Bekijk hieronder de trailer van de hoogste binnenkomer deze week, A Good Day to Die Hard.



NieuwsFilm

meest populair