Titel: The Fairest One of All: The Making of Walt Disney's Snow White and the Seven Dwarfs | Auteur: J. B. Kaufman | Uitgever: Aurum Press | Druk: 1 | Pagina's: 320 | Release: oktober 2012 | Uitvoering: Hardcover | ISBN: 9780756698379
Door producenten als Walt Disney Pictures, Pixar Animation Studios, DreamWorks Animation, Sony Pictures Animation, Blue Sky Studios, Aardman Animations, Animal Logic, Illumination Entertainment en Starz Animation worden er jaarlijks een groot aantal succesvolle en ook minder geslaagde animatiefilms uit de grond gestamd. In de begintijd van het genre was dit flink anders, aangezien begin vorige eeuw slechts een handjevol mensen zich bezighield met het maken van korte animatiefilms. De tegenwoordig immens populaire Walt Disney durfde het begin jaren 30 aan om een avondvullende animatiefilm te produceren. Na een jarenlang productieproces en een aantal (financiële) tegenslagen onthulde Disney in 1937 het eindresultaat: Snow White and the Seven Dwarfs. Alle criticasters werden de mond gesnoerd en tot op de dag van vandaag staat Sneeuwwitje en de zeven dwergen te boek als de moeder der animatiefilms. Voor het uiterst fraaie boek The Fairest One of All: The Making of Walt Disney's Snow White and the Seven Dwarfs keerde J.B. Kaufman voor enkele jaren zo'n 75 jaar terug in de tijd om voor eens en altijd het meest complete "The Making Of" naslagwerk te maken, zodat ook de huidige liefhebber van animatiefilms Snow White en de ambitieuze persoon Walt Disney niet vergeten.
Na het voorwoord van het boek, die werd verzorgd door Diane Disney-Miller, de dochter van Walt Disney, maakt een uitgebreide inhoudsopgave van The Fairest One of All gelijk duidelijk dat het boek de animatiefilm stevig onder handen neemt. Het eerste deel heet Before 1934 en gaat over de "geboorte" van Sneeuwwitje en laat zien welke noemenswaardige toneelstukken en korte films er al eerder inhaakten op het beroemde sprookje. Zo had mede-pionier Max Fleischer, de man achter populaire stripfiguren als Popeye en Betty Boop, in 1933 een korte tekenfilm geproduceerd en ook Paramount Pictures had al enkele Snow White live-action films gemaakt. Het tweede en belangrijkste deel The Making of Snow White and The Seven Dwarfs gaat over de vele jaren die Disney en zijn team van animators besteedden aan het maken van Snow White and the Seven Dwarfs. Disney bracht zijn idee in 1933 naar buiten en startte in 1935 met de productie. In zo'n 50 pagina's wordt, ook via een flinke reeks uiteenlopende af- en goedgekeurde afbeeldingen, stevig onderbouwd hoe de verschillende personages eruit moesten komen te zien. Daarna wordt er ingezoomd op een kleine dertig scènes uit de historische animatiefilm. De auteur gaat diep in op allerlei opvallende zaken die plaatsvonden in het productieproces, zoals de uitdaging om het goed over te laten komen dat de gebeurtenissen in het donkere bos veelal de gedachten zijn van Sneeuwwitje en niet echt gebeuren. Het deel sluit af met een beeld op de promotie en het ontvangst van Snow White and the Seven Dwarfs, een unieke gebeurtenis voor die periode. Het is opvallend hoe sterk Disney in zijn begintijd al inzette op merchandise en reclame.
Het boek zit bij het begin van het derde deel Part III: After 1937 al op pagina 236 van de in totaal 318 pagina's. In dit laatste gedeelte wordt voornamelijk stilgestaan bij de vroege en latere en ook wereldwijde successen van Snow White. Tot in 1938 draaide de animatiefilm slechts in één theater, al was dat wel enorm heel succesvol. In de vier maanden dat de film te zien was in dit theater was de zaal veelal uitverkocht. Het duurde geruime tijd voordat het ook in andere theaters in de States verscheen. Een groot eerbetoon kreeg Disney in 1939, toen hij een speciale "Honorary Award" Oscar, die bestond uit een grote en zeven kleine Oscars, uitgereikt kreeg door het kindersterretje Shirley Temple. Ook de verschillende re-releases in 1944, 1950 en later worden belicht en er wordt stilgestaan de invloed die Snow White op de latere televisieshows van Disney. In Part IV krijgt de lezer een indruk van het enorme onderzoek dat auteur J.B. Kaufman nodig had om het boek te kunnen realiseren. Zo'n 25 pagina's zijn besteed aan verwijzingen en de bibliografie.
Hieronder een viertal foto's uit The Fairest One of All. Als eerste een pagina waarop twee afbeeldingen te zien zijn uit Max Fleischers Snow White (1933). Beide afbeeldingen geven de karakteristieke eigenschappen weer van de man achter animatiefiguurtjes als Popeye en Betty Boop. De Snow White film van Fleischer was overigens slechts een korte film van zo'n acht minuten.
Bekijk de afbeelding
Dat het productieproces van animatiefilms door de jaren heen niet enorm veranderd is, bewijzen de afbeeldingen op de onderstaande spread. Er werden van de verschillende personages in Snow White vele versies getekend. Hieronder zie je links een versie die veel wegheeft van een enge heks. Rechts staat een versie van een stripachtige, meer vriendelijk ogende heks. Uiteindelijk werd er gekozen voor de enge variant.
Bekijk de afbeelding
Naast de uitvoerige onderbouwing staan er in het boek een enorme hoeveelheid tekeningen (concept-art) van zaken die niet direct in de film terug te zien zijn. Van de vele omgevingen en "sets" werden eerst uitgebreide en gedetailleerde impressies getekend, zoals hieronder een overzicht van het huisje van de zeven dwergen.
Bekijk de afbeelding
Met het maken van Snow White and the Seven Dwarfs nam Walt Disney een enorm risico. Als de eerste avondvullende animatiefilm aller tijden was geflopt, dan had het Walt Disney imperium mogelijk niet bestaan in zijn huidige vorm. Voor zijn prestaties kreeg Disney al snel een unieke filmprijs waarmee de filmwereld liet blijken dat Disney iets uitzonderlijks had gepresteerd. Hieronder zie je de speciale "Honorary Award" Oscar, die bestond uit een grote en zeven kleine Oscars en in 1939 aan Disney werd uitgereikt.
Bekijk de afbeelding
Op FilmTotaal zijn al heel wat "Making Of" boeken besproken, maar tot op heden weet The Fairest One of All: The Making of Walt Disney's Snow White and the Seven Dwarfs het meeste indruk achter te laten. Het is enorm diepgaand en onthult vele geheimen waar de grootste Sneeuwwitje fans waarschijnlijk van zullen smullen. Het is ook niet zomaar een "Making Of" boek. De flinke pil is eerder een ode aan de eerste animatiefilm die er ooit gemaakt is en uiteraard ook aan de Walt Disney, de naam achter vele honderden succesvolle animatiefilms en de man die het grotendeels mogelijk maakte dat we dit jaar naar films konden uitkijken als The Lorax (van productiemaatschappij Illumination), Ice Age: Continental Drift (Blue Sky), Madagascar 3 Europe's Most Wanted (DreamWorks), Brave (Pixar), Hotel Transylvania (Sony), Rise of the Guardians (DreamWorks) en Disneys eigen Wreck-It Ralph. Met zo'n 70 euro heeft The Fairest One of All een flink prijskaartje en het is mede daarom een uitgave die waarschijnlijk alleen in de kast staat van de die-hard animatiefilmliefhebber. Met dank aan uitgever Aurum Press voor het recensie-exemplaar.
Hieronder de trailer van de Diamond Edition Blu-Ray trailer, die overigens alweer in de Disney kluis is verdwenen: