Fraai boek - Ridley Scott: A Critical Filmography

Nu Prometheus dichterbij komt is het natuurlijk interessant om eens terug te kijken!



Titel: Ridley Scott: A Critical Filmography | Auteur: William B. Parrill | Uitgever: McFarland | Druk: 1 | Pagina’s: 189| Release: 7 augustus 2011 | Uitvoering: Paperback | ISBN: 978-0786458660

Nu Ridley Scott binnenkort terugkeert naar het science fiction genre met zijn nieuwste film, Prometheus, is het natuurlijk interessant om eens terug te kijken naar zijn carrière als filmmaker. Het onlangs verschenen boek, Ridley Scott: A Critical Filmopgraphy biedt die kans bij uitstek. Het boek, geschreven door recensent William B. Parrill, neemt alle ‘grotere’ films van Scott onder de loep, van Boy and Bicycle uit 1962 tot en met Robin Hood (2010). Daarbij biedt het vaak een perspectief op films door de voorgeschiedenis te geven en een weergave van wat critici ervan vonden.

Opvallend bij de weergave van wat critici nu eigenlijk van de besproken film vonden is dat Parrill vaak in een eenzijdig dialoog met de besproken critici gaat. Neem bijvoorbeeld de film Robin Hood. Allereerst krijgen we een perspectief op het verhaal, waarbij meteen de acteerprestaties van de cast besproken worden. Daarvoor heeft Parrill alleen maar lof, net als voor het regisseerwerk van Scott. Vervolgens komen de recensenten aan het woord, die de film niet al te positief beoordeelden (ter illustratie: de film scoort op RottenTomatoes 43% op basis van 229 recensies). Dit geeft hij dan ook trouw weer, hoewel daarbij opmerkingen als “certainly the most unfair review” ons niet bespaard worden. Daarbij komt dan ook dat Parrill vaak kritiek levert op de gedane recensies en vervolgens ook zelf met een recensie hoort.



Dat past natuurlijk allemaal bij een kritische filmografie, dat als doel heeft een kritische blik op het oeuvre van een regisseur of acteur te leveren. Dat gebeurt inderdaad in het boek van Parrill, hoewel het soms irritant kan zijn in welke mate hij films laaiend positief beoordeeld. Gelukkig zijn er ook andere kanten, want een film als Thelma and Louise wordt op z’n beurt weer niet goed beoordeeld door Parrill. Daarnaast bevat de introductie van het boek een drietal interessante essays, waarvan de eerste zich focust op de stijl van Scott, de tweede een parallel trekt tussen de film Metropolis (1927) en Blade Runner (1982) en de derde focust op Scott’s carrière als reclamemaker. Ook biedt het boek allerlei leuke feitjes over de films van Scott. Zo vertelt Parrill dat Jodie Foster de rol van Clarice Starling weigerde opnieuw op zich te nemen in Hannibal (2001) omdat het personage zich op een manier gedroeg waar Foster zich absoluut niet mee kon identificeren. Met als gevolg dat Jullianne Moore de rol uiteindelijk op zich nam.

Al met al is het boek Ridley Scott: A Critical Filmography een gemakkelijk leesbaar boek dat een interessante blik op Scott’s oeuvre biedt. Daarbij is het natuurlijk niet te vermijden dat Parrill zijn eigen oordeel velt over de films, dat hoort nu eenmaal bij een kritische filmografie. Dat ondergetekende de argumenten van Parrill niet altijd even sterk vond, doet daar niet aan af. Het boek is verkrijgbaar bij de grotere boekhandels en online webwinkels voor €39,99. Met dank aan uitgeverij McFarland voor het recensie exemplaar.

NieuwsFilm

meest populair