De LA Times sprak met Steven Spielberg over het regisseren van de Kuifje film, The Adventures of Tintin: Secret of the Unicorn. Spielberg koos voor dezelfde techniek die James Cameron gebruikte bij de opnames van zijn blockbuster Avatar.
Net als Cameron gebruikte Spielberg een zogenaamde performance-capture set. De acteurs droegen speciale lycra pakken, en elke beweging die ze maakten werd geregistreerd door meer dan 100 cameras. Ze droegen ook een helm met daarop een camera die elke gezichtsbeweging registreerde. Dat zorgt ervoor dat bij het overzetten van de echte beelden naar een geanimeerde wereld zoals bij Avatar de personages écht overkomen. Het zijn dus niet de dode wezens die we gewend zijn bij animatiefilms. Uiteindelijk worden alle gemaakte beelden gebruikt door een computer, die ze omzet naar een 3D wereld. In die wereld kan Spielberg zijn camerahoeken bepalen en zien hoe het geheel eruit ziet. Dit kon al tijdens de opnames, want als bijvoorbeeld Jamie Bell (die de rol van Kuifje op zich nam) over de set liep, kon Spielberg tegelijkertijd op een beeldscherm de digitale Kuifje zien, in een gedigitaliseerde versie van België.
Maar waarom koos hij nou voor deze techniek? Hergé wrote about fictional people in a real World, not in a fantasy universe. It was the real universe he was working with, and he used National Geographic to research his adventure stories. It just seemed that live action would be too stylized for an audience to relate to. You'd have to have costumes that are a little outrageous when you see actors wearing them. The costumes seem to fit better when the medium chosen is a digital one, aldus Spielberg.
Dat ook Spielberg gevangen is door de nieuwe techniek moge duidelijk zijn: I adored it. It made me more like a painter than ever before. I got a chance to do so many jobs that I dont often do as a director. You get to paint with this device that puts you into a virtual world, and allows you to make your shots and block all the actors with a small hand-held device only three times as large as an Xbox game controller.
Ondanks dat de opnames al zijn afgerond, draait de film pas vanaf 26 oktober 2011 in de Nederlandse bioscopen. Dit komt omdat het volledig animeren van de film werk dat door producer Peter Jacksons WETA wordt verricht twee jaar duurt.