Netflix-baas gebruikt 'Oppenheimer' om afwezigheid in bioscoop goed te praten

Netflix-baas gebruikt 'Oppenheimer' om afwezigheid in bioscoop goed te praten

De streamingdienst staat erom bekend dat het films niet in de bioscoop wil uitbrengen.

Netflix gooide vorige maand hoge ogen met het nieuws dat de Narnia-film van Greta Gerwig in de bioscoop uitgebracht zal worden, voordat de film op de streamingdienst verschijnt. IMAX-zalen mogen de film twee weken lang exclusief draaien.

Het was groot nieuws, omdat de streamer normaal niet aan bioscoopreleases doet. Maar volgens Bela Bajaria, Chief Creative Officer van Netflix, is het helemaal niet zo verrassend.

Niet zo gek
"Iedereen doet alsof er nu iets veranderd is, maar dat klopt helemaal niet," zegt Bajaria. Ze vertelt dat de film een bioscooprelease krijgt zodat hij genomineerd kan worden voor prijzen, zoals de Oscars.

De beslissing heeft dan ook niets te maken met het publiek. Sommigen denken dat een uitgave in de bioscoop meer kijkers garandeert wanneer een film op streaming verschijnt, maar Bajaria is het daar niet mee eens.

Oppenheimer
De CCO gebruikt Oppenheimer als voorbeeld. De film van Christopher Nolan verdiende wereldwijd bijna $1 miljard in de bioscoop en werd daarmee de derde best bekeken film van 2023.


"Natuurlijk zouden er ontzettend veel mensen naar gekeken hebben [op streaming]," zegt Bajaria. Ze beweert dat de film net zo populair zou zijn geweest als hij niet in de bioscoop had gedraaid. "Het idee dat een bioscooprelease een hogere impact heeft, [is vals]."

Geen gewoonte
Wie erop had gehoopt dat Netflix vaker films gaat uitbrengen in de bioscoop, wordt dus teleurgesteld. Als we Bajaria mogen geloven, dan is de streamingdienst perfect tevreden met het huidige verdienmodel.



NieuwsFilm

meest populair