Die film is geregisseerd door Paul Verhoeven, die het bekendst is van films als Robocop, Total Recall en Basic Instinct. Hij werd in 1995 om een andere reden beroemd na de release van de erotische dramafilm Showgirls, met Elizabeth Berkley in de hoofdrol. Tarantino blijkt enorm fan te zijn van deze film.
Negatief ontvangen
Showgirls volgt Nomi Malone (Berkley), een ambitieuze jonge vrouw die naar Las Vegas komt met de droom een professionele danseres en showgirl te worden. De film werd niet goed ontvangen door de meeste kijkers en afgekraakt door critici, die het beschouwden als een opzettelijk slechte film met overdreven en slechte prestaties, waarbij het moeilijk was om de boodschap achter het verhaal te begrijpen.
De film werd geproduceerd met een budget van ongeveer 45 miljoen dollar en werd voor zijn release al berucht vanwege de expliciete seksuele inhoud en grafische naaktheid. Dit leidde tot een NC-17 classificatie in de VS. Het was de eerste (en tot nu toe enige) NC-17 film die een brede release kreeg in reguliere bioscopen. Deze classificatie, gecombineerd met de overweldigend negatieve recensies, leidde tot een desastreuze box-office prestatie, met slechts 37,8 miljoen dollar aan opbrengsten.
Herwaardering
Ondanks de aanvankelijke kritische en commerciële mislukking heeft Showgirls in de loop der tijd een aanzienlijke herwaardering doorgemaakt, waarbij velen de film nu zien als een satirische kritiek op de entertainmentindustrie, met name de uitbuiting van vrouwen. Tarantino begon ook zijn liefde voor de film te uiten, en zei: "Ik hou van Showgirls! Het is hoogstaand, het is gek, het is wild en het is echt verdomd leuk."
Hij ging verder: "Ik denk dat Paul Verhoeven de grap begreep en Joe Eszterhas (de schrijver van de film) niet, dat is mijn gevoel. Ik denk dat veel mensen niet begrepen waar deze film vandaan kwam. Ze zijn niet gewend aan exploitatiefilms, er is geen context. Een van de dingen die ik het beste vind aan Showgirls is dat het de grootste poging in Hollywood is om pure exploitatie te maken sinds Mandingo."
Klassieker
De controverse rond de film heeft ervoor gezorgd dat het een klassieker werd en een spektakel is geworden in de manier waarop het zowel goed als slecht is. Films zoals Showgirls dagen het publiek uit door expliciete seksuele inhoud te gebruiken om onze misogynistische cultuur te bekritiseren, iets wat bij de release grotendeels verloren ging.
Met de opkomst van meer sociaal relevante exploitatiefilms beginnen we echter een nieuw tijdperk van dit type filmmaken te zien, waarin ongemakkelijke kwesties worden aangesneden, terwijl ze tegelijkertijd vermakelijk zijn. Misschien zou de reactie anders zijn als Showgirls nu zou worden uitgebracht.
Kijken?
Wil je Showgirls zien? Je kunt de film terugvinden op Pathé Thuis.