Denk maar eens aan de Star Wars-franchise van Lucasfilm. Projecten als The Rise of Skywalker werden enorm slecht onthaald. En aan de superheldenkant werd The Marvels, de grootste flop die het MCU ooit heeft gehad, al afgekraakt voordat de film uitkwam.
Focusgroepen
"Het hoort erbij, maar het is de laatste jaren ongelooflijk luid geworden," vertelt een marketingmanager van een grote Hollywoodstudio aan Variety. "Ze denken (...) dat je iets hebt gedaan om de canon van een geliefde franchise te verstoren, en ze gaan je daarvoor neerhalen."
Daarom plannen verschillende studio's nu om focusgroepen van "superfans" in te huren, die hen zullen helpen om online kritiek voor te zijn. "Als het vroeg genoeg is," zegt de bron, "dan kunnen we nog veranderingen maken."
Welke studio's
Om welke studio's het precies gaat, dat is niet duidelijk. Wel lijkt het erop dat tenminste Lucasfilm bij de betrokken studio's hoort. We zouden dus al resultaten van dit plan kunnen zien in 2026, bij de marketing voor The Mandalorian & Grogu.
Studios are assembling superfan focus groups to assess various materials for a franchise project to avoid social media backlash.
-- DiscussingFilm (@DiscussingFilm) October 3, 2024
"They will just tell us, 'If you do that, fans are going to retaliate' ... If it's early enough & the movie isn't finished yet, we can make those kinds... pic.twitter.com/UlSws3kLE0