Oscar-waanzin: 'Saving Private Ryan' liep het gouden beeldje mis vanwege een leugen

Oscar-waanzin: 'Saving Private Ryan' liep het gouden beeldje mis vanwege een leugen

Harvey Weinstein maakte reclame voor zijn 'Shakespeare in Love' en verzon daarvoor de nodige leugens.

Het komt natuurlijk wel vaker voor, dat films of acteurs een Oscar winnen, terwijl er verwacht werd dat deze naar iemand anders zou gaan. Dit was ook het geval in 1999, toen Saving Private Ryan het felbegeerde gouden beeldje misliep voor beste film. De reden hiervoor is echter wel zeer dubieus.

Steven Spielberg heeft ons al heel wat pareltjes geleverd, maar Saving Private Ryan wordt gezien als een van zijn absolute meesterwerken. Zijn oorlogsfilm werd enorm sterk onthaald en won diverse prestigieuze filmprijzen, waaronder maar liefst 5 Oscars.

Grootste prijs
Toch moest Saving Private Ryan zijn meerdere erkennen in Shakespeare in Love. Ondanks het feit dat deze film net iets minder goed werd onthaald dan Spielbergs oorlogsfilm, won John Madden met zijn film maar liefst 7 Oscars en ook de 'grootste', namelijk die van beste film.

Er schuilt echter meer achter dit verhaal. De producent van de film was niemand minder dan Harvey Weinstein, die vandaag de dag natuurlijk niet meer welkom is in Hollywood. De in ongenade gevallen producent stond bekend als een enorme bullebak en lijkt hierdoor juist zo veel Oscars te hebben gewonnen met Shakespeare in Love.

Campagne
Het is algemeen bekend dat het belangrijk is om een goede promotiecampagne te voeren als je kans wil maken op Oscar goud. Weinstein, destijds nog de baas van studio Miramax, wist dat als geen ander.


Hij maakte veel meer 'reclame' voor Shakespeare in Love dan dat Dreamworks dat deed voor Saving Private Ryan. Weinstein ging echter nog een stapje verder en begon ook leugens de verspreiden over de oorlogsfilm, ook deze in een negatief daglicht te zetten.

Macht
Weinstein belde andere studio's op en maakte duidelijk dat zijn film moest winnen. Ook zei hij dat Saving Private Ryan na de eerste 15 minuten maar saai werd en niet de moeite waard was. Spielberg verdedigde zijn blockbuster niet, aangezien de wereldberoemde filmmaker geen zin had in ruzie met Weinstein.

Toch lijkt deze campagne van Weinstein gewerkt te hebben. Shakespeare in Love won de meeste Oscars, maar Saving Private Ryan wordt door menig filmliefhebber gezien als de beste film van de twee.

NieuwsFilm

meest populair