Recent werd duidelijk dat de ijzersterk ontvangen film Furiosa: A Mad Max Saga tegenvalt wat betreft de opbrengst. Met een budget van $168 miljoen werd er tot op heden nog geen $120 miljoen opgehaald. Dit terwijl de voorganger in 2015 nog $374,7 miljoen opbracht.
Bad Boys 4
Nu lijkt ook Bad Boys: Ride or Die een tegenvallende financiële prestatie te gaan leveren. Er wordt een wereldwijde start van $75 miljoen verwacht, terwijl het derde deel Bad Boys for Life (2020) alleen al in de States zo'n $62,5 miljoen ophaalde. Wereldwijd kwam de teller toen uit op $426,5 miljoen.
UPDATE: Op dit moment weten we beter. Gelukkig scoort Bad Boys: Ride or Die veel beter dan verwacht.
Dit jaar wisten naast Dune: Part Two alleen de grote blockbusters Godzilla x Kong: The New Empire en het recente Kingdom of the Planet of the Apes te overtuigen. Grote releases als Ghostbusters: Frozen Empire, The Fall Guy, IF, Madame Web en Argylle waren financiële tegenvallers of zelfs regelrechte flops.
Oorzaak
Je zou kunnen denken dat de voornaamste reden de originaliteit is. Veel van de films zijn gebaseerd op strips of boeken of vervolgen op eerder succes. Dit lijkt echter niet de voornaamste reden. Er verschijnen al tientallen jaren dergelijke producties en juist die films deden het vaak erg goed bij het grote publiek.
Het grootste probleem lijkt te liggen bij de online release. Het blijkt namelijk dat veel films het erg goed doen via Video on Demand en streamingdiensten van de grote studio's, zoals Disney+ en HBO Max. Omdat films regelmatig al na enkele weken online beschikbaar komen, blijven de mensen uit kostenoverwegingen en gemak thuis. De kosten van Video on Demand zijn vele malen lager dan bijvoorbeeld vier bioscoopkaartjes en hetzelfde aantal bakken popcorn.
Budgetten
Daarnaast heeft Hollywood nog een probleem. De productiebudgetten van films zijn niet altijd in verhouding met de potentiële opbrengst. Een productie als The Fall Guy kostte circa $125 tot 150 miljoen om te maken. Dit is heel veel geld voor een romantische actiekomedie. De film moet dan zo'n $300 tot $350 miljoen opbrengen om uit de kosten te kunnen komen.
De kosten worden vaak extra hoog door de sterren die erin spelen. Acteurs als Ryan Gosling, Emily Blunt en Aaron Taylor-Johnson hebben vast flink gedrukt op het budget van The Fall Guy en Anya Taylor-Joy en Chris Hemsworth waren ongetwijfeld grote kostenposten voor Furiosa. Dan kan ook nog de vraag gesteld worden of de duurbetaalde acteurs het waard zijn. Want hoe aansprekend zijn Taylor-Joy en Hemsworth voor het grote publiek? Hier ligt zeker en opdracht voor Hollywood.
Originaliteit
Originaliteit speelt ongetwijfeld ook een rol. Ook daar valt nog veel te winnen. Maar als we naar de wereldwijd box office van 2019 kijken, met negen $1 miljard-films, dan zien we ook weinig originele producties.
1. Avengers: Endgame - $2.799.439.100
2. The Lion King - $1.663.943.394
3. Frozen II - $1.450.026.933
4. Spider-Man: Far From Home - $1.132.927.996
5. Captain Marvel - $1.128.462.972
6. Joker - $1.074.458.282
7. Star Wars: The Rise of Skywalker - $1.074.144.248
8. Toy Story 4 - $1.073.394.593
9. Aladdin - $1.051.693.953
10. Jumanji: The Next Level - $800.159.707
Later online
De echte oplossing is niet eenvoudig. Om de box office-omzet omhoog te krijgen, moeten films langer in de bioscoop draaien en later online verschijnen. Het nadeel is dat de opbrengst online een knauw krijgt. Vooral de prijzige streamingdiensten gaan hier de gevolgen van ondervinden, aangezien het filmaanbod veel minder recent wordt.
Disney onderstreepte recent dat de bioscoop weer op de kaart gezet moet worden: de nieuwste Pixar-film draait lange tijd exclusief op het witte doek.