De nieuwe film, die nog geen titel heeft, volgt een Formule 1 rijder (Pitt) die uit zijn pensioen terugkeert om een jongere rijder te begeleiden. De productiemaatschappij heeft blijkbaar hoge verwachtingen, want de film heeft een verbijsterend hoog productiebudget.
Dure shots
De hoge kosten komen onder meer doordat het filmen moest worden uitgesteld door de SAG-AFTRA-staking. De film werd in 2021 aangekondigd, en de planning was om in juli 2023 te beginnen met filmen.
Ook wil de Top Gun: Maverick-regisseur gaan voor superrealitische shots van de Formule 1-racewagens. Dat betekent dat Pitt daadwerkelijk achter het stuur gaat kruipen, wat weer uitgebreide trainingen, veiligheidsmaatregelen en hoge verzekeringspremies oplevert.
Flinke uitdaging
De keuze voor realistische beelden betaalde zich bij Maverick keer uit en leverde een nostalgische look en succesvolle vervolgfilm op. De vraag is of Kosinki zonder de Top Gun-fanbase een opbrengst van maar liefst 750 miljoen dollar kan behalen, wat nodig is om winst te maken.
Zeker als je bedenkt dat Pitts succesvolste film tot nu toe World War Z uit 2013 is, opbrengst 540 miljoen dollar. Om dat te behalen krijgt Pitt wel hulp, van extra kostenpost, van een cast met Kerry Condon, Javier Bardem en Lewis Hamilton, en Top Gun: Maverick-scenarioschrijver Ehren Kruger.
Release onzeker
Ondanks deze sterrencast en crew is er nog geen distributeur om een releasedatum veilig te stellen. Warner Bros. en Sony waren in de race om het project op te pikken, maar het blijft onduidelijk of ze het megadure project aan durven gaan.