Hoe de 93-jarige Clint Eastwood al 50 jaar vliegensvlug zijn films weet te maken

Hoe de 93-jarige Clint Eastwood al 50 jaar vliegensvlug zijn films weet te maken

Naast acteren in heel wat films, heeft Clint Eastwood ook al heel wat films geregisseerd.

Dustin Hoffman heeft ooit gezegd dat "een take een kans is om te falen." In schril contrast met theater, waar acteurs één kans hebben om hun teksten te leveren, is filmacteerwerk een geschenk voor uitvoerders in die zin dat ze fouten kunnen maken. Maar als het gaat om cinema, houdt de regisseur uiteindelijk de touwtjes in handen en verschillende filmmakers benaderen het vak op verschillende manieren als het gaat om hoe ver ze willen gaan om vast te leggen wat ze zoeken.

Terwijl een gerenommeerde filmmaker als Stanley Kubrick niet aarzelde om 148 takes te vragen voor een scène in The Shining, hebben andere ervaren regisseurs zich veel terughoudender en minimalistischer getoond, waarbij ze acteurs aanmoedigen om spontaan en fris te zijn met zo min mogelijk takes. Sinds zijn regiedebuut met Play Misty For Me uit 1971 en met meer dan een halve eeuw achter de camera, is iconische acteur-regisseur Clint Eastwood zo'n prominent voorbeeld.

Weinig takes
Met bijna 50 films op zijn naam, is Eastwood ongetwijfeld een van de meest productieve regisseurs. Vaak regisseert hij meer dan één film per jaar en springt hij van het ene genre naar het andere. Zijn veelzijdigheid wordt geëvenaard door een economische methodologie om te krijgen wat hij op het scherm wil zien. Onder zijn tactieken om ervoor te zorgen dat producties niet uitlopen op schema en budget, is zijn voorkeur om een minimaal aantal takes te maken voor een bepaalde scène.

"Ik heb de reputatie om altijd te gaan voor de eerste of tweede take," erkent Eastwood. Hij vermijdt vooraf vastgestelde ideeën, staat creatieve flexibiliteit toe en wil dat zijn acteurs aanwezig zijn in het moment in plaats van alles van tevoren tot in de puntjes te plannen. "Het doel is om alles te laten klinken alsof het voor de eerste keer wordt gezegd, dus het enige wat ik kan doen is proberen het meteen de eerste keer op te pikken," vertelt hij.

Uitzonderingen
Natuurlijk worden er soms uitzonderingen gemaakt waarbij er wel meerdere takes moeten gefilmd worden. Maar zelfs onder dergelijke omstandigheden geeft de filmmaker er de voorkeur aan om een scène niet uit te melken, maar om een gevoel van momentum te behouden. "Je moet de bemanning en de productie op een zakelijk tempo houden, zodat ze het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van iets dat daadwerkelijk vooruitgaat," zegt hij.


Ondanks het beeld dat hij op het scherm heeft gecultiveerd door taaie personages te spelen zoals politieagent Harry Callahan en geharde pistolenhelden in een reeks westerns, staat Eastwood bekend om zijn ontspannen houding tijdens het regisseren. "Voor mij is het erg belangrijk om een comfortabele en rustige omgeving op de set te hebben," vertelde hij aan Indiewire. "Het is belangrijk dat de acteurs zich volledig onderdompelen in het personage en de beste manier om dat te doen is door ze vertrouwen te geven en ervoor te zorgen dat ze niet het gevoel hebben dat ze op een schip zitten dat op de rand van de afgrond balanceert."

Eén take
Kalm maar zelfverzekerd en altijd in controle; Eastwood's werkwijze is vaak een opmerkelijke ervaring geweest voor producenten, hoewel sommigen verrast zijn over hoe weinig takes ze mogen schieten. Volgens acteur Jeff Daniels, die met Eastwood werkte aan Blood Work "weet je dat je klaar moet zijn omdat het maar één take is."


Matt Damon, die verscheen in de films Invictus en Hereafter van de filmmaker, herhaalde Daniels' gevoel en de zeldzame gelegenheid om meerdere takes te kunnen schieten. "Je moet hem achtervolgen voor een tweede take," herinnert hij zich.

Reputatie
Hoewel Eastwood's benadering van regisseren voor sommigen als ongebruikelijk en beperkend kan overkomen, is het efficiënt gebleken. En wat betreft kwaliteit; het feit dat hij talloze Oscar-winnende films heeft gemaakt, van Gene Hackman's corrupte sheriff in Unforgiven tot Hilary Swank's hoopvolle bokser in Million Dollar Baby, versterkt alleen maar verder zijn reputatie als een regisseur die weet hoe hij met beperkte opties in de montagekamer moet krijgen wat hij nodig heeft.


En hij denkt nog niet aan stoppen, want Eastwood is nu aan het werken aan zijn volgende film, genaamd Juror No. 2, met Nicholas Hoult en Toni Collette in de hoofdrollen. De productie van de film begon in de zomer van 2023 en startte opnieuw in november 2023 na de acteurstaking. Dit zal waarschijnlijk de laatste film zijn die Eastwood regisseert.

NieuwsFilm

meest populair