Williams had al kort eerder met Gilliam samengewerkt voor The Adventures of Baron Munchausen als King of the Moon, maar met deze tweede samenwerking kon Williams aanzienlijk meer diepgang creëeren. Helaas heeft het tweetal na The Fisher King, ondanks dat hun stijlen van regisseren en acteren naadloos bij elkaar aansloten, niet meer kunnen, of willen, samenwerken.
Verhaal
Jack Lucas is in radiokringen een cultfiguur. Zijn programma wordt druk beluisterd, hoewel hij geen blad voor de mond neemt en hij ontzettend cynische opmerkingen maakt. Jack haat wanhopige mensen. Toch zijn zij het die in zijn programma meestal aan het woord komen.
Onder de indruk van Jacks uitspraken, vermoordt één van zijn luisteraars op een dag zeven mensen en pleegt daarna zelfmoord. Dit betekent ook het einde van Jacks carrière. Drie jaar later voelt Jack zich nog steeds verantwoordelijk. Hij piekert, kwelt zichzelf, is berooid en heeft geen vooruitzichten. Op een avond trekt hij dronken door New York en wordt hij aangevallen door een jeugdbende. Hij wordt gered door een zwerver genaamd Parry, die ervan overtuigd is dat Jack hem kan helpen in zijn zoektocht naar de Heilige Graal.
Beste rol?
Vaak wordt Williams' vertolking als Parry gezien als één van de beste van zijn carrière. Williams kreeg dan ook zijn derde Oscar-nominatie voor deze rol. Uiteindelijk ging de Academy Award voor 'Beste Mannelijke Hoofdrol' dat jaar naar Anthony Hopkins voor Silence of the Lambs.
Wie wel als enige één van de vijf Oscar-nominaties voor The Fisher King wist te verzilveren was Mercedes Ruehl voor haar bijrol als Anne.
Fantastische bijrol
Naast Ruehl speelde ook de extravagante acteur en cabaretier Michael Jeter een legendarische (bij)rol als travestiet.
In 1991, toen The Fisher King uitkwam, was dit nog behoorlijk ongebruikelijk voor een grote film als deze.