Filmtotaal Recensie
Regie: Hideo Nakata | Cast: Naomi Watts (Rachel Keller), David Dorfman (Aidan Keller), Simon Baker (Max Rourke), Elizabeth Perkins (Dr. Emma Temple), Sissy Spacek (Evelyn) e.a.
J-horror. Iedere trend krijgt een hippe benaming en zo ook in Hollywood. Nog niet zo lang geleden ontdekten filmbonzen dat Azië de ideale inspiratiebron was voor de import van nieuwe genres en stijlen. En na het overweldigende succes van The Matrix leek even iedere acteur uit een Amerikaanse actiefilm ineens de Oosterse martial arts perfect te beheersen. Maar ook de spookverhalen uit Japan zijn ontdekt en worden nu massaal geannexeerd. Met The Ring 2 komt de derde remake (de eerste Ring en The Grudge gingen haar voor) uit het rijtje en dat is nog maar het prille begin van wat een heuse stortvloed aan films gaat worden.
Producent Tom Cruise rook in The Eye van de gebroeders Pang, over een meisje dat na een oogtransplantatie bovennatuurlijke verschijningen waarneemt, een Amerikaanse hit die hij zal financieren en binnenkort krijgen we een nieuwe versie van het doodenge Dark Water waar actrice Yoshimi Matsubara vervangen wordt door Jennifer Connelly. De aantrekkingskracht van de Japanse horror is eenvoudig te verklaren. Het brengt het griezelgenre weer terug tot zijn meest functionele eenvoud. Geen overdaad aan effecten, bizarre monsters of bloedfonteinen, maar zo nu en dan een snelle glimp van iets onverklaarbaars. De dreiging komt niet van een kettingzaag of een lange achtervolging in een bos, maar van een leeg, somber flatgebouw, niet direct te plaatsen schaduwen of vochtplekken aan het plafond. Alledaagse elementen die vooral uitdrukking geven aan het menselijk isolement. Plot is daarbij ondergeschikt aan psychologische diepgang. Het is opvallend dat Japanse horror haast gefixeerd lijkt op het thema eenzaamheid. Helemaal alleen zijn op deze wereld, dat is pas eng.