Filmtotaal Recensie
Regie: Pedro Almodóvar | Cast: Gael García Bernal (Ignacio/Ángel/Zahara), Fele Martínez (Enrique Goded), Daniel Giménez Cacho (pater Manolo), Lluís Homar (Berenguer), e.a.
Als Pedro Almodóvar La Mala Educación tien, vijftien jaar geleden had gemaakt, was deze film over seksueel misbruik door Spaanse geestelijken een stuk militanter geweest, aldus de gevierde regisseur zelf in een interview met cinema.nl. Een wraakoefening, een aanklacht in ieder geval een film die eenduidiger en rauwer zou zijn geweest dan het gepolijste kunstwerkje dat Almodóvar nu heeft afgeleverd. Hij is milder geworden, zegt hij zelf, minder zeker van zijn zaak, en dat is te merken ook. Formeel gezien is La Mala Educación een juweeltje. Almodóvar toont een absolute stilistische beheersing, van de sfeerrijke begincredits (waar Hitchcock zo voor zou hebben getekend) tot het puntige einde met de in korte teksten gevatte epilogen. Verteltechnisch dwingt de film zo mogelijk nog meer bewondering af. Almodóvar beweegt zich soepel en vanzelfsprekend heen en weer tussen verschillende lagen van tijd en werkelijkheid, en dat zonder ons ook maar een moment in verwarring te brengen. De vraag is of al dat vakmanschap ook in dienst staat van een verhaal dat weet te raken. Almodóvar zelf doet over een eventuele boodschap geen uitspraken; hij heeft zijn onzekerheid omarmd, en laat het aan ons over om te bepalen of zijn film iets te zeggen heeft.
Na vele jaren staat regisseur Enrique anno 1980 weer oog in oog met zijn eerste liefde Ignacio, met wie hij op de paterschool zat toen ze tien jaar oud waren. Ignacio die er op staat Ángel genoemd te worden is zelf acteur geworden en heeft een filmscript geschreven over hun jeugd en hun ervaringen met de priesters. Enrique is de aangewezen man om het script van La Visita te verfilmen, aldus Ángel, die zichzelf in de hoofdrol ziet. Alleen in zijn appartement leest Enrique het script. Samen met hem worden we teruggetransporteerd naar 1977, en zien we hoe Ignacio als zijn drag-queen alter ego 'Zahara' verhaal gaat halen bij pater Manolo, de priester die hem als 10-jarig jongetje tot seks dwong.