Filmtotaal Recensie
Regie: Maite Alberdi | Scenario: Inés Bortagaray, Paloma Salas | Cast: Elisa Zulueta (Mercedes), Francisca Lewin (María), Pablo Macaya (Efraín), Marcial Tagle (Veloso), Pablo Schwartz (Montero), e.a. | Speelduur: 89 minuten | Jaar: 2024
Het is 1955 in Santiago de Chile. Mercedes wordt elke ochtend wakker naast een snurkende echtgenoot om daarna ontbijt klaar te maken voor twee ruziënde tienerzoons. Ze gaat naar haar werk als assistent van een onderzoeksrechter en komt weer op tijd thuis om het avondeten te maken. Aan de dinertafel grappen vader en zoons dat als een van hen rechter zou worden, Mercedes wel in dienst zou mogen als secretaresse. Het leven van de enigszins timide protagonist is geen echte hel, maar ook zeker geen hemel.
Alle plaatsen waar Mercedes komt ademen op een uiterst vriendelijke manier vrouwonvriendelijkheid uit. Het denigreren van vrouwen is zo vanzelfsprekend dat de mensen niet eens in de gaten hebben dat ze het doen of dat het ze wordt aangedaan. De grapjes aan tafel, een werkgever die tijdens een zakenlunch bepaalt wat zíj als voorgerecht neemt of een bordje waarop staat "verboden voor verkopers en dames", Mercedes laat het met een deels trieste, deels montere blik over zich heen komen. Als de onderzoeksrechter een moord moet onderzoeken van een bekend schrijfster op haar minnaar, verandert er echter iets in Mercedes.